Del papel al celuloide: la adaptación cinematográfica de la novela Las tres ratas, de Alfredo Pareja Diezcanseco
Keywords:
Film Fiction, Literary Fiction, discussion levels, Ecuadorian novel, History of Ecuador, Liberal Revolution, character, plotAbstract
In this essay the author analyzes the way in which the novel Las tres ratas was adapted for screen in 1946; it describes the aspects of the two narratives (literary and film), to determine which elements in the novel were kept in the argentine version, and which were changed or left out. It maintains that the film was a faBure in attempting to reconstruct the essence of the novel, principally because it omits a second level of discussion in the novel (approximating the fall of liberalism in Ecuador); additionally, it changes the substance of various characters (the older sister, Ana Luisa's boytriend, or Don Horacio the usurer), whose traits are important as they add to the conflict, tone, and historical environment; finally, the adaptation fails to recreate the atmosphere of failure of the liberal political project, placing the story in a melo-dramatic key.
Downloads
References
Cardo, José María Fernández, coord., Figuración y narración, Servicio de Publicaciones, Oviedo, Universidad de Oviedo, 1996.
Coma, Javier, Entre el Nobel y el 6scar: grandes novelas a la pantalla grande, Barcelona, Flor del Viento Ediciones, 2003.
Comparato, Doc, El guión: arte y técnica de la escritura para cine y televisión, Buenos Aires, Eudeba, 1998.
Febres Cordero, Francisco, El duro oficio. Vida del escritor Alfredo Pareja Diezcanseco, Quito, Ilustre Municipio de Quito, 1989.
Frago, Marta, Leer, dialogar, escribir cine: Ruth Prawe Jhabvala y la adaptación cinematográfica, Pamplona, EUNSA, 2007.
García Dominguez, Ramón, Miguel Delibes: la imagen escrita, Valladolid, 38 Semana Internacional de Cine, 1993.
Gimferrer, Pere, Cine y literatura, Barcelona, Seix Barral, 1999.
Hutcheon, Linda, A theory of adaptation, New York, Routledge, 2006.
Lo, Louis, Male jealousy: literature and film, New York, London Press/Continuum, cop, 2008.
Lozano Moreno, Susana, Textos e imágenes de la generación perdida: la adaptación cinematográfica: de Hemingway a Furthman, Faulkner y Hawks, Madrid, Universidad Complutense de Madrid/Servicio de Publicaciones, 2004.
Martínez Carazo, Cristina, De la lJisualidad literaria a la lJisualidad fllmica: La Regenta de Leopoldo Alas «Clarín», Gijón, Llibros del Pexe, 2006.
McKee, Robert, Story, Londres, Methuen, 1998.
Mínguez Arranz, Norberto, La nOlJela y el cine: análisis comparado de dos discursos narratilJos, Valencia, La mirada, 1998.
Moncho Aguirre, Juan de Mata, Cine y literatura: la adaptación literaria en el cine español, Valencia, Filmoteca valenciana, 1986.
Pareja Diezcanseco, Alfredo, Las tres ratas, Estudio introductorio y notas: Laura Hidalgo Alzadora, Quito, Colección Antares, vol. 19, Libresa, 1991, 2a. ed.
Pastor Cesteros, Susana, Cine y Literatura: La obra de Jesús Fernández Santos, Alicante, Universidad de Alicante, 1995.
Peary, Gerald, Shatzkin, Roger, edit., 1he Classic American novel and the movies, New York, Ungar, New Cork, 1977.
Peña -Ardid, Carmen, Literatura y cine: una aproximación comparativa, Madrid, Cátedra, 1999.
Pérez Bowie, José Antonio, Cine, literatura y poder: la adaptación cinematográfica durante el primer franquismo (1939-1950), Salamanca, Publicaciones Librería Cervantes, 2004.
Sánchez Noriega, José, De la literatura al cine: teoría y análisis de la adaptación, Colección Paidós comunicación. Cine, vol. 118, Barcelona, Paidós, 2004.
Seed, David, edit., Literature and the visual media, English Association D.S., Brewer, Woodbridge, Suffolk; New York, Rochester, 2005.
Seger, Linda, El arte de la adaptación: cómo convertir hechos y ficciones en películas, Madrid, Rialp, 2002, 2a. ed.
Sinyard, Neil, Filming literature: the art of screen adaptation, London, Croom Helm, 1986.
Stam, Robert, Raengo, Alessandra, edit., Literature and film: a guide to the theory and practice offilm adaptation, Malden, Blackwell, 2004.
Villanueva, Rolando; Grandes novelas españolas contemporáneas y su versión cinematográfica, Madrid, Pliegos, 2001.
Wolf, Sergio, Cine/literatura: ritos de pasaje, Buenos Aires, Paidós, 2001.
Fuentes virtuales
http://www.filosofia.uanl.mx/hablamty/introaudiovisual.htm