Mosaic for Becoming a Woman Healer: Origins, Knowledges and Practices from Situated Knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2023.54.8

Keywords:

Women Healers, Witches, Traditional Knowledge, Situated Knowledge, Epistemic Justice

Abstract

Women healers throughout history have cultivated knowledge about life-cycles, use of plants and connection with the spiritual world as ways of survival. However, science and the church, protected by the patriarchy, have discredited and persecuted them as witches and superstitious. Despite this, they continue to resist others’ power over their bodies, their emotions and their own knowledge. Belisa is one of these women who maintains her healing practice in the face of multiple forms of violence. She holds a firm belief that forgiveness and awareness are the paths to heal herself and others. Her life invites reflection on epistemic justice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, Valeria, y Diana Marcela González. 2017. “Las brujas como subjetividad política y reivindicación feminista”. Revista Trabajo Social, n.o 24-25: 63-83. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistraso/article/view/338520/20793619.

Aguirre Beltrán, Gonzalo. 1992. Obra antropológica: Medicina y magia: el proceso de aculturación en la estructura colonial. T. 8. Xalapa: Universidad Veracruzana.

Anzaldúa, Gloria. 1999. Borderlands / La Frontera: The New Mestiza. San Francisco: Aunt Lute Books.

Araujo, Olga, Gloria Bermúdez y Cristina Vega. 2018. “Sanación, cuidado y memoria afrodescendiente en el Pacífico colombiano. Las mujeres frente el conflicto armado”. En Cuidado, comunidad y común: experiencias cooperativas en el sostenimiento de la vida, editado por Cristina Vega, Raquel Martínez y Myriam Paredes, 111-22. Madrid: Traficantes de Sueños. https://traficantes.net/sites/default/files/Experiencias%20y%20v%C3%ADnculos%20cooperativos%20en%20el%20sostenimiento%

de%20la%20vida%20en%20Am%C3%A9rica%20Latina%20y%20el%20sur%20de%20Europa_versi%C3%B3n%20extensa.pdf#page=132.

Bohórquez-Castellanos, Marcela. 2019. “Brujas contemporáneas: entre mundos y devenires espirituales”. Nómadas, n.o 50 (junio): 137-53. http://www.scielo.org.co/pdf/noma/n50/0121-7550-noma-50-137.pdf.

Díaz, Rafael Antonio. 2005. “Entre demonios africanizados, cabildos y estéticas corpóreas: aproximaciones a las culturas negra y mulata en el Nuevo Reino de Granada”. Universitas Humanística 32 (60): 29-37. https://www.redalyc.org/pdf/791/79106003.pdf.

Federici, Silvia. 2010. Calibán y la bruja: mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños.

López, Lucero, Nhora Cataño, Heddy López y Vilma Velásquez. 2011. “Diversidad cultural de sanadores tradicionales afrocolombianos: preservación y conciliación de saberes”. Aquichan (Facultad de Enfermería) 11 (3): 287-304. http://www.

scielo.org.co/pdf/aqui/v11n3/v11n3a05.pdf.

Lux-Martelo, Martha. 2005. “Lo que las mujeres hacían, les hacían y no hacían, y las curas que le prescribían. Cartagena de Indias en el tránsito del siglo XVI al XVII”. Maestría en Historia, Bogotá: Universidad de los Andes.

Martínez, Mónica, y Ernst Halbmayer. 2020. “Ofrendas, intercambios y otros modos de relación en las socio-cosmologías indígenas contemporáneas del área istmo-colombiana”. Tabula Rasa, n.º 36: 19-44. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-24892020000400019.

Menéndez, Eduardo. 1994. “Le enfermedad y la curación. ¿Qué es medicina tradicional?”. Alteridades (Universidad Autónoma Metropolitana Unidad Iztapalapa) 4 (7): 71-83. https://www.redalyc.org/pdf/747/74711357008.pdf.

Nardini, Krizia. 2014. “Volverse otro: el pensamiento encarnado y la ‘materia o importancia transformadora’ de la teorización del (nuevo) materialismo feminista”. Artnodes: Revista de Arte, Ciencia y Tecnología (Universitat Oberta de Catalunya), n.o 14: 18-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5580547.

Pérez, Andrea, Carlos Aristizábal, Deisy Ríos y Yuliana Osorno. 2014. “Construcción de ciudad: entre los filos de la memoria y la violencia. Caso Manrique, Medellín”. Estudios Políticos (Universidad de Antioquia), n.o 44: 141-61.

Rodríguez, Rosana, Sofía da Costa y Victoria Pasero, eds. 2021. Corpobiografías de sanación. Escritura, cuerpos y saberes de mujeres. Cuyo: Universidad Nacional de Cuyo.

Santos, Boaventura de Sousa. 2010. Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce.

Schwartz, Laura. 1991. “Concepto de curación en niños que padecieron cáncer”. Revista Medicina 51 (4): 322-6.

Walsh, Catherine. 2007. “Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento ‘otro’ desde la diferencia colonial”. En El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global, compilado por Santiago Castro-Gómez y Ramón. Bogotá: Siglo del Hombre Editores / Universidad Central / IESCO / PUJ-Inst. Pensar.

Published

2023-07-27

How to Cite

Valencia González, A. M. (2023). Mosaic for Becoming a Woman Healer: Origins, Knowledges and Practices from Situated Knowledge. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (54), 135–157. https://doi.org/10.32719/13900102.2023.54.8
Métricas alternativas