The enunciation, double and unique

Authors

  • Andrés Cadena

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2016.39.6

Keywords:

Pablo Palacio, Ecuador, avant-garde, story, aesthetics, meta-reflection

Abstract

The story “La doble y única mujer” (1927), by Pablo Palacio, can lead to a reading oriented to a meta-reflexive reflection, where the quality of duality / uniqueness can be interpreted as the relationship between the literary text and its reading. This proposal-to read each text as a producer and dependent on its own exegesis, under the hypothesis that each discourse contains its own keys to interpretation-dialogues with other Latin American aesthetic searches; so that the present analysis opens a way of communication between the Palacian work and that of other authors of the region.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrés Cadena

Ecuatoriano. (Quito, 1983). Estudió Comunicación y Literatura en la Universidad Católica de Quito; y terminó una maestría en Literatura Hispanoamericana en la UASB, cuya tesis está en desarrollo. Es autor del libro de cuentos Fuerzas ficticias, que ganó el Premio Pichincha 2012 y que tiene al momento dos ediciones. Fue coordinador editorial de la Campaña de Lectura Eugenio Espejo, y forma parte del comité editorial del sello literario Antropófago

References

González Echevarría, Roberto. “Un claro en la selva: de Santa Mónica a Macondo”. En Mito y archivo. Una teoría de la narrativa latinoamericana. México: Fondo de Cultura Económica, 1998.

Ortega, Julio. “El modelo de lo virtual”. En El discurso de la abundancia. Caracas: Monte Ávila, 1992.

Palacio, Pablo. “La doble y única mujer”. En Obras escogidas. Quito: El Conejo, 2002.

Reyes, Alfonso. “Aristarco o anatomía de la crítica” [1941]. En Ensayos. Selección y prólogo de Roberto Fernández Retamar. La Habana: Casa de las Américas, s. f.

Sarduy, Severo. “Lautréamont y el Barroco”. En Emir Rodríguez Monegal y Leyla

Perrone-Moisés, Lautréamont Austral. Montevideo: Brecha, 1995.

Shklovski, Viktor. “El arte como artificio” [1917]. En Teoría de la literatura de los formalistas rusos, antólogo Tzvetan Todorov. México: Siglo XXI, 2007.

Published

2016-06-23

How to Cite

Cadena, A. . (2016). The enunciation, double and unique. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (39), 115–123. https://doi.org/10.32719/13900102.2016.39.6
Métricas alternativas