The enunciation, double and unique
DOI:
https://doi.org/10.32719/13900102.2016.39.6Keywords:
Pablo Palacio, Ecuador, avant-garde, story, aesthetics, meta-reflectionAbstract
The story “La doble y única mujer” (1927), by Pablo Palacio, can lead to a reading oriented to a meta-reflexive reflection, where the quality of duality / uniqueness can be interpreted as the relationship between the literary text and its reading. This proposal-to read each text as a producer and dependent on its own exegesis, under the hypothesis that each discourse contains its own keys to interpretation-dialogues with other Latin American aesthetic searches; so that the present analysis opens a way of communication between the Palacian work and that of other authors of the region.
Downloads
References
González Echevarría, Roberto. “Un claro en la selva: de Santa Mónica a Macondo”. En Mito y archivo. Una teoría de la narrativa latinoamericana. México: Fondo de Cultura Económica, 1998.
Ortega, Julio. “El modelo de lo virtual”. En El discurso de la abundancia. Caracas: Monte Ávila, 1992.
Palacio, Pablo. “La doble y única mujer”. En Obras escogidas. Quito: El Conejo, 2002.
Reyes, Alfonso. “Aristarco o anatomía de la crítica” [1941]. En Ensayos. Selección y prólogo de Roberto Fernández Retamar. La Habana: Casa de las Américas, s. f.
Sarduy, Severo. “Lautréamont y el Barroco”. En Emir Rodríguez Monegal y Leyla
Perrone-Moisés, Lautréamont Austral. Montevideo: Brecha, 1995.
Shklovski, Viktor. “El arte como artificio” [1917]. En Teoría de la literatura de los formalistas rusos, antólogo Tzvetan Todorov. México: Siglo XXI, 2007.