A double paradise: language, subject and emotiveness in modernist poetry

Authors

  • Gladys Valencia Sala Universidad Andina Simón Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2015.38.7

Keywords:

modernism, Ecuador, magazines, sensitivity, reality, Latin America

Abstract

The author proposes a reading that will analyze historical documents from modernist journals, which will be seen as theoretical documents in which we can recognize indications that modernist poetry was conceived as an artifact arising from criticism, theory and even method. It could be said that modern criticism draws some maps of what should be considered as a method of poetic knowledge and representation. The concept of sensitivity proposed by Gutiérrez Nájera, in his essay by installments “El arte y el materialismo”, constitutes a synthesis of the work of a wide circle of intellectuals who conceived the work of art as a scenario in which the renovation of sensitivity is possible in the context of a conflictive experience of emancipation. In this sense, Darío warns that the reader should not be enraptured by the landscape created by the modernist poet; rather he should discover the exercise of dissociation between sensitivity and reality to which the poet who enters the discourse of form is invited. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gladys Valencia Sala, Universidad Andina Simón Bolívar

Ecuatoriana. Estudió Historia y Literatura en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, magíster en Estudios de la Cultura, Mención Literatura Hispanoamericana, por la Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador. Candidata a doctora en literatura latinoamericana por la UASB-E. Realizó estudios de Lengua y Cultura en la Universidad de Toronto y de Arte en Viña del Mar. Ha publicado El círculo modernista ecuatoriano: crítica y poesía (Quito, 2007). En la actualidad es docente en las universidades San Francisco de Quito y Universidad de las Américas.

References

Benjamin, Walter. La metafísica de la juventud. Barcelona: Paidós, 1993.

Benjamin, Walter. Poesía y capitalismo. Iluminaciones II. Madrid: Taurus, 1980.

Benjamin, Walter. Reflections. Essays, Aphorisms, Autobiographical Writings. New York: Harcourt Brace Jovanovich, Inc., 1986.

Berman, Marshall. Todo lo sólido se desvanece en el aire: la experiencia de la modernidad. Bogotá: Siglo XXI, 1988.

Bernal Muñoz, José Luis. “Estética y artes figurativas en la literatura de la generación del 98”. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, 1994.

Bourdieu, Pierre. Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Barcelona: Anagrama, 1985.

Bourdieu, Pierre. Razones prácticas: sobre la teoría de la acción. Barcelona: Anagrama, 1985.

Buck-Morrs, Susan. “Estética y anestésica”. En Walter Benjamin, escritor revolucionario, 169. Buenos Aires: Interzona, 2005.

Calderón Chico, Carlos. Medardo Ángel Silva, crónicas y otros escritos. Guayaquil: Banco Central del Ecuador / Archivo Histórico del Guayas, 1999. “Capricho español”. Claridad I (1926): 43.

Coronel, Valeria. “Medardo Ángel Silva y Walter Benjamin, críticos de cine”. País Secreto. Revista de Ensayo y Poesía 9 (noviembre 2005): 53-7.

Darío, Rubén. Azul. Cantos de vida y esperanza. Madrid: Ediciones Cátedra, 2000.

Darío, Rubén. Azul. El salmo de la pluma, cantos de vida y esperanza. Otros poemas. México D. F.: Porrúa, 1992.

Darío, Rubén. Azul. México D. F.: Editores Mexicanos Unidos, 2001.

Darío, Rubén. Azul. “El Modernismo”. En Autobiografía. España Contemporánea. Crónicas y retratos literarios. México D. F.: Porrúa, 1999.

Durkheim, Emile. Las reglas del método sociológico. México D. F.: Fondo de Cultura Económica, 2001.

Escudero, Gonzalo. “La luz cenital de Rubén Darío”. En Rubén Darío y el Ecuador, 49-55. Quito: Ediciones de la Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1968.

Falconí Villagómez, José Antonio. “Influencia de Rubén Darío en la poesía ecuatoriana”. En Rubén Darío y el Ecuador, 73-85. Quito: Ediciones de la Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1968.

Fierro, Humberto. “Brisa heroica”. El laúd en el Valle. Quito: Imprenta de la Universidad Central, 1919.

Fierro, Humberto. “La Náyade”. Revista Frivolidades (1919): 18.

Fierro, Humberto. “Siringa”. Letras I: X (abril 1913).

Fierro, Humberto. “Tríptico oriental”. Letras II: VIII (febrero 1913), 224-5.

Gutiérrez Nájera, Manuel. “El arte y el materialismo”. El correo Germánico, 1: 3, 4, 8, 11, 12 y 16 (1876).

Harvey, David. La condición de la postmodernidad. Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Buenos Aires: Amorrortu, 1998.

Jijón Meneses, Camilo. “A unos iconoclastas”. Letras, 9 (abril 1913): 249-52.

Martí, José. “El verso”. Revista Altos Relieves (junio 1906): 166.

Martí, José. Nuestra América. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1985.

Martí, José. Páginas Escogidas. Barcelona: Norma, 2000.

Martí, José. Poesía Completa. La Habana: Edición Crítica Letras Cubanas, 2001.

Martí, José. Sus mejores páginas. México D. F.: Porrúa, 2004.

Revista Altos Relieves. Quito: Editorial de las Bellas Artes y Oficios, 1906.

Sucre, Guillermo. La máscara y la transparencia: ensayos sobre poesía hispanoamericana. México D. F.: Fondo de Cultura Económica, 1985.

Silva, Medardo Ángel. “Paisaje en el cine”. Ilustración: revista literaria 15 (abril 1918).

Valencia Sala, Gladys. El círculo modernista ecuatoriano: crítica y poesía. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar / Abya-Yala / Corporación Editora Nacional, 2007.

Published

2015-12-23

How to Cite

Valencia Sala, G. . (2015). A double paradise: language, subject and emotiveness in modernist poetry. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (38), 105–127. https://doi.org/10.32719/13900102.2015.38.7

Issue

Section

Criticism
Métricas alternativas