A critique on language in Hispano-American Poetry. A study on Modernism

Authors

  • Felipe García Quintero Universidad del Cauca, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2019.45.8

Keywords:

Hispanic America, poetry, critique, crisis, language, poetics, Modernism

Abstract

The question that this article intends to answer aims towards thinking how the consciousness of critic in Hispano-American Modernism is assumed, since it is a literary and philosophic problem regarding the language arisen from the consideration that confidence in words was one of the main postulates that took part in overcoming the Nineteenth century crisis, with which spiritual salvation was sought, through aesthetical transcendence. The answer to this aesthetic and philosophic problem is expressed in a reflection dedicated to the analysis of said phenomenon in the poetics of language in J. Martí, J. Asunción Silva, R. Darío and M. Ángel Silva. In the same extent, this exercise thrives on a journey through the main landmarks of the Philosophy of Language and, with this, establishes a panorama of concepts and categories as a classifying bet of the problem at a thematic level. The objective has been to study Language crisis and critiques in Hispanic-American poetry as a contribution to the understanding of our literary tradition. Said issue finds in Modernism one of its most important foundations in what regards expressive creativity and cultural dialogue, which determines –to a great extent– the present state of contemporary poetry.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe García Quintero, Universidad del Cauca, Colombia

Colombiano. Doctor en Antropología por la Universidad del Cauca. Obtuvo los títulos de Magíster en Filología Hispánica por el Instituto de la Lengua del Consejo Superior de Investigaciones Científicas de España (2005) y el de Estudios de la Cultura de la Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador (2003). Ejerce la  investigación académica y la docencia como titular del Departamento de Comunicación Social de la  Universidad del Cauca, Popayán. Director del taller permanente de formación literaria, afiliado a la Red de Talleres de Escritura Creativa “Relata” del Ministerio de Cultura de Colombia. Ha escrito, entre otros, los estudios de crítica literaria y cultural, estéticas populares y representaciones simbólicas de la cultura urbana: Cómo tiene que ser visto lo que debe ser recordado (2018), La ciudad colonial y sus textualidades contemporáneas (2017), Régimen escópico colonial. La representación plástica mural de Popayán (2014), La vastedad inconclusa (2012), La ciudad de Dios. El estatuto colonial contemporáneo en Popayán (2009), El cerco. Poéticas del lenguaje en la poesía moderna (2005) y La vastedad inconclusa (2000). Autor de diversos poemarios que han merecido la atención de la crítica especializada.

References

Balseca Franco, Fernando. 2009. Llenaba todo de poesía. Medardo Ángel Silva y la modernidad. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Taurus.

Caillet Bois, Julio. 1965. “Medardo Ángel Silva”. En Antología de la poesía hispanoamericana, 1153-6. Madrid: Aguilar.

Camacho Guizado, Eduardo. 1968. La poesía de José Asunción Silva. Bogotá: Universidad de los Andes.

Carnero, Guillermo. 1987. El modernismo español e hispanoamericano. Córdoba: Diputación Provincial.

Cernuda, Luis. 1971. Poesía y Literatura. Barcelona: Seix Barral, Barcelona.

Chevrillón, A. Consulta en ‹http://www.fortunecity.com/victorian/bronte-/785/prerrafaelismo.html›.

Darío, Rubén. 1954. Poesías completas. Madrid: Aguilar.

Darío, Rubén. 1977. Poesía. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Díaz Plaja, Guillermo. 1951. Modernismo frente Noventa y ocho. Madrid: Espasa- Calpe.

Friedrich, Hugo. 1974. La estructura de la lírica moderna. Barcelona: Seix Barral.

Garcés Larrea, Cristóbal. 1950. “Tres poetas ecuatorianos”. En Medardo Ángel Silva, Jorge Carrera Andrade y César Dávila Andrade. Sus mejores versos. Cuadernillo de poesía dirigidos por Simón Latino n.º 24. Bogotá: La Gran Colombia.

Gutiérrez Girardot, Rafael. 1983. Modernismo. Barcelona: Montesinos.

Henríquez Ureña, Max. 1962. Breve historia del modernismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Jiménez, José Olivio. 1985. Antología crítica de la poesía modernista hispanoamericana. Madrid: Hiperión.

Jiménez, Juan Ramón. 1962. El modernismo. Notas de un curso (1953). Madrid: Aguilar.

Martí, José. 1989. Obra Literaria. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Paz, Octavio. 1956. El arco y la lira. México: Fondo de Cultura Económica.

Paz, Octavio. 1974. Los hijos del limo. Barcelona: Seix Barral.

Paz, Octavio. 1986. Los signos en rotación y otros ensayos. Madrid: Alianza Editorial.

Pérez Parejo, Ramón. 2002. Metapoesía y crítica del lenguaje (De la generación de los 50 a los novísimos). Cáceres: Universidad de Extremadura.

Rama, Ángel. 1984 [1977]. “Prólogo”. En Poesía de Rubén Darío. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Rodó, José Enrique. 1957. “Rubén Darío”. En Obras completas, 163-87. Madrid: Aguilar.

Rocha Barco, Teresa. 1998. “Viena fin de siglo: sombras y horizontes”. En Miscelánea vienesa, editado por Teresa Rocha Barco, 11-28. Cáceres: Servicio de Publicaciones Universidad de Extremadura.

Silva, José Asunción. 1952. Poesías completas seguidas de prosas selectas. Madrid: Aguilar.

Sucre, Guillermo. 1985. La máscara, la trasparencia. Ensayos sobre poesía hispanoamericana. México: Fondo de Cultura Económica.

Vallejo, Fernando. 1995. Chapolas negras. Una biografía de José Asunción Silva. Bogotá: Alfaguara.

Yurkiévich, Saúl. 1976. Celebración del modernismo. Barcelona: Tusquets.

Published

2019-06-30

How to Cite

García Quintero, F. . (2019). A critique on language in Hispano-American Poetry. A study on Modernism. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (45), 95–120. https://doi.org/10.32719/13900102.2019.45.8
Métricas alternativas