Working the fragment, being the ruin. Reading of a triptych in Antropofaguitas, by Gabriela Ponce Padilla

Authors

  • María Auxiliadora Balladares Universidad San Francisco de Quito

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2018.44.5

Keywords:

Fragment, story, Ecuador, riun, triptych, woman, violence, patriarchal, state violence, Gabriela Ponce Padilla

Abstract

The aesthetics of the fragmentary is the main characteristic of the story “Black Box” (from the book Antropofaguitas, 2013), by Gabriela Ponce Padilla. It is a narration composed of three stories that tell the lives of three Ecuadorian women in different historical and social circumstances. The black box is the device that puts together the three stories that, in terms of form, replicate the writings, testimonies and dialogues that allow reconstructing the last moments for the protagonists’ lives. The reflection upon ruin (together with the thought of María Zambrano, Walter Benjamin and others) allows us to understand the forms of resistance from which the stories of Ponce Padilla arise.

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Author Biography

María Auxiliadora Balladares, Universidad San Francisco de Quito

María Auxiliadora Balladares. Ecuatoriana. Magíster en Literatura por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador y PhD en Lenguas y Literaturas Hispánicas por la Universidad de Pittsburgh. Actualmente es profesora-investigadora de la carrera de Artes Liberales en la Universidad San Francisco de Quito. Es parte del comité editorial de la revista en línea Sycorax (http://proyectosycorax.com). Ha publicado el libro de cuentos Las vergüenzas (Antropófago, 2013), el ensayo Todos creados en un abrir y cerrar de ojos (Centro de Publicaciones de la PUCE) acerca de la obra poética de Blanca Varela, los poemarios Animal (La caída, 2017) y URUX Una correspondencia (Pirata Cartonera, 2018), escrito junto a Sebastián Urli. Su último poemario, Guayaquil, se encuentra actualmente en prensa. Correo electrónico: ‹maballadares@usfq.edu.ec›.

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Published

2022-06-15

How to Cite

Balladares, M. A. . (2022). Working the fragment, being the ruin. Reading of a triptych in Antropofaguitas, by Gabriela Ponce Padilla. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (44), 81–95. https://doi.org/10.32719/13900102.2018.44.5
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