Law and Art. The Epistemology of the Oppressed in the Teaching of Law from a Dialogue with the Cinema

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/26312484.2020.33.4

Keywords:

epistemology, law, teaching, cinema, oppressed people

Abstract

The objective of the article is to reinvent the epistemological dimensions that appear in the teaching and learning of law through the exchange of critical reasons that would be observed with the help of materials such as film histories of cases related to the application of law. For this, the discussion arose from an approach to two types of epistemology: i) that of domination and ii) that of the oppressed, in order to make visible that the law can develop a teaching and learning story in correspondence with one of they. Hence, the result and conclusion is that those who participate in these processes can attend human experiences through a dialogue with film stories to understand the dynamics of the world of law in order to raise awareness of their power structures with the intention of rethinking the life of the oppressed and give answers to them from legal education, understanding this process as a means of transforming the legal culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ávila Santamaría, Ramiro. La utopía del oprimido. Los derechos de la naturaleza y el buen vivir en el pensamiento crítico, el derecho y la literatura. Ciudad de México: Akal, 2019.

Bourdieu, Pierre. “La fuerza del derecho: hacia una sociología del campo jurídico”. En Pierre Bourdieu y Gunther Teubner, La fuerza del derecho. Bogotá: Ediciones Uniandes, 2000.

Córdova Vinueza, Paúl. Derechos sin poder popular. Quito: Centro Andino de Estudios Estratégicos / Centro de Estudios Construyendo Ciudadanía y Democracia de la Universidad Central del Ecuador, 2013.

––. “Propuesta sobre la enseñanza del derecho constitucional. Hacia una teoría de sus estudios jurídicos críticos”. Indisciplinas. Vol. 2, n.º 4 (2016).

Córdova Vinueza, Paúl, Lorena Cueva y María Paula Romo. “Debates y desafíos en la enseñanza del derecho en Ecuador”. Cuadernos del Contrato Social por la Educación-Ecuador 10 (2014).

De Sousa Santos, Boaventura. Una epistemología del sur. Ciudad de México: CLACSO / Siglo XXI, 2009.

Foucault, Michel. La arqueología del saber. Buenos Aires: Siglo XXI, 1979.

Guerrero Arias, Patricio. Corazonar. Una antropología comprometida con la vida. Quito: Abya-Yala / Universidad Politécnica Salesiana, 2010.

Kafka, Franz. El proceso. Madrid: Valdemar, 2016.

Ocampo López, Javier. “Paulo Freire y la pedagogía del oprimido”. Rhela. Vol. 10 (2018): 57-72.

Sztajnszrajber, Darío. Filosofía a martillazos. T. I. Buenos Aires: Paidós, 2019.

Thury Cornejo, Valentín. “El cine, ¿nos aporta algo diferente para la enseñanza del derecho?”. Academia. Revista sobre enseñanza del derecho, año 7, n.º 14 (2009): 59-81.

Universia. “12 películas imprescindibles para estudiantes de derecho”, 12/09/17. Madrid, España. Disponible en: ‹http://noticias.universia.es/consejos-profesionales/noticia/2015/10/28/1132935/12-peliculas-imprescindibles-estudiantes-derecho.html›. Consulta: 20 de marzo de 2018.

Wolkmer, Antonio Carlos. Pluralismo jurídico. Fundamentos de una nueva cultura del Derecho. Sevilla: MAD, 2006.

Películas

Demme, Jonathan. Philadelfia. Estados Unidos: Tri Star Producciones, 1993. DVD.

Furman, Brad. El inocente. Estados Unidos: Lionsgate, 2012. DVD.

Hackford, Taylor. El abogado del diablo. Estados Unidos: Regency enterprises, 1997. DVD.

Lumet, Sidney. El veredicto. Estados Unidos: 20th century fox, 1982. DVD.

Mulligan, Robert. Matar a un ruiseñor. Estados Unidos: Universal Pictures, 1962. DVD.

Sheridan, Jim. En el nombre del padre. Irlanda / Reino Unido: Hell’s kitchen films, 1993. DVD.

Welles, Orson. El proceso. Francia /Alemania / Italia: Paris Europa Productions, 1962. DVD.

Zinneman, Fred. Un hombre para la eternidad. Reino Unido: Highland films, 1966. DVD.

Published

2020-01-31

How to Cite

Córdova Vinueza, P. (2020). Law and Art. The Epistemology of the Oppressed in the Teaching of Law from a Dialogue with the Cinema. Foro: Law Journal, (33), 66–84. https://doi.org/10.32719/26312484.2020.33.4

Issue

Section

Main Theme
Métricas alternativas