The Ecuadorian Modernist Portrait: Symbolism, the Feminine and the Exotic in Abelardo (1895), by Eudófilo Álvarez

Authors

  • Jeimy García Sánchez Pontificia Universidad Javeriana

Keywords:

Modernism, French Symbolism, The Artist, Exoticism

Abstract

Abelardo (1895) is a novel that fits within the frame of the Spanish American Literary Modernism not only due to its French symbolism influences, but also because of the aesthetic outlining of the modernist movement. The dream and its influence on the earthly live of the character–narrator, the transformation of the image of the fragile woman into a femme fatale, the exotic gaze cast on the indigenous, the natural beauty of the land, and the Homeric myths, and the idealize representation of the modernist attitude of the protagonist of the novel, are some of the traits that distinguish Eudofilo Alvarez’s work.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Eudófilo, Abelardo, Quito, Imprenta Nacional, 1905.

––––– Zapikia y Nanto, Introducción de Alfredo Costales-Samaniego, Quito, Abya-Yala, 2003, p. 35.

Bari de López, Camila, Hacia una poética del Modernismo: simbolismo de la mujer y del color en las novelas de Manuel Díaz Rodríguez, Nueva York, Universidad de New York, 1997. [Disertación doctoral].

Blanch, Antonio, El hombre imaginario: una antropología literaria, Madrid, Universidad Pontificia Comillas, 1995.

Coll, Edna, Índice informativo de la novela hispanoamericana, t. IV, Altiplano, Editorial de la Universidad de Puerto Rico, 1992.

Costales Samaniego, Alfredo, y Dolores Costales Peñaherrera, Barro antiguo: el pensamiento antropológico de Juan Félix Proaño, Quito, Abya-Yala, 2001.

Descalzi, Ricardo, y Renaud Richard, El Chulla Romero y Flores, edición crítica, Costa Rica, Universidad de Costa Rica, 1996.

Dussaillant, Chantal, Decadencia por principio: decadentismo en la narrativa hispanoamericana de finales del siglo XIX y comienzos del XX, Nueva York, Departamento de Español y Portugués, Universidad de New York, 2005. [Disertación doctoral].

Houtzager, Guus, La enciclopedia de la mitología griega, Madrid, Libsa, 2005.

Jiménez, Juan Ramón, El Modernismo, notas de un curso (1953), Prólogo y notas de Ricardo Gullón y Eugenio Fernández, México, Editorial Aguilar, 1962.

Nerval, Gerard, Aurelia, México, Ediciones Coayacán, 1998.

Rama, Ángel, La crítica de la cultura en América Latina, Caracas, Biblioteca Ayacucho, 1985.

Richter, Gisela Marie Augusta, El arte griego: una revisión de las artes visuales de la antigua Grecia, Barcelona, Destino, 1980.

Rojas, Ángel Felicísimo, Obras completas, t. III, Loja, Universidad Técnica Particular de Loja/Editorial Universitaria, 2004.

Salgado, María, “El autorretrato modernista y la ‘Literaturización’ de la persona poética”, Centro Virtual Cervantes, 1989.

Swedenborg, Emanuel, Del cielo y del infierno, trad. de María Tabuyo y Agustín López, Madrid, Siruela, 2000.

Published

2011-06-01

How to Cite

García Sánchez, J. (2011). The Ecuadorian Modernist Portrait: Symbolism, the Feminine and the Exotic in Abelardo (1895), by Eudófilo Álvarez. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (29), 129–152. Retrieved from https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/kipus/article/view/980

Issue

Section

Dossier