Miguel Donoso Pareja Hoy Empiezo a Acordarme: Hyper-Conscience of a Creative Memory

Authors

  • Raffaela Salmeri Universidad Andina Simón Bolívar

Keywords:

Memory, oblivion, literary creation, post-modernity, narrative hyper-conscience, Ecuadorian novel, Ítalo Calvino, Linda Hutcheon, Don Juan, Donjuanism

Abstract

The author offers an analysis of the novel Hoy empiezo a acordarme, by the Ecuadorian Miguel Donoso Pareja, based on the notion that fiction is a vain attempt by the narrator to find himself, a writing-journey towards an I that always turns out to be “another.” The character aims to transform exclusively his reality, but the fiction itself in a navigable universe for the reader, the fragmented writing as a vehicle that does not take him to any destiny, but to his own point of departure. Even more important than constructing a novel of formal perfection, the narrator would aim to involve the reader in his own journey-search. Donoso would consider the text as both presence and absence, as both truth and falsehood, to construct
this novel with fragmented stories that are constructed as much from the memory as well as oblivion, in a clear exercise of narrative hyper- conscience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes primarias

Adoum, Jorge Enrique, Entre Marx y una mujer desnuda, Quito, El Conejo, 1984.

Donoso Pareja, Miguel, Hoy empiezo a acordarme, Quito, Eskeletra, 1997.

Palacio, Pablo, Débora. Un hombre muerto a puntapiés, Quito, El Conejo, 1985.

Salvador, Humberto, En la ciudad he perdido una novela, Quito, Talleres Gráficos, 1929.

Fuentes secundarias

Achugar, Hugo, La biblioteca en ruinas. Reflexiones culturales desde la periferia, Montevideo, Ediciones Trilce, 1994.

Alter, Robert, Partial Magic. The Novel as Self Conscious Genre, Bekerley, University of California Press, 1975.

Araujo Sánchez, Diego, Arte y Cultura. Ecuador: 1830-1980, Quito, Corporación Editora Nacional, 1980.

Bajtin, Mijail, La cultura popular en la Edad Media y el Renacimiento, Barcelona, Seix Barral, 1974.

––– Teoría estética de la novela, Madrid, Taurus, 1989.

Barrera, Isaac J., Historia de la literatura ecuatoriana, Quito, Libresa, 1979.

Barthes, Roland, ¿Por dónde empezar?, Barcelona, Du Seil y Tusquets Editor, 1974.

––– Ensayos críticos, Barcelona, Seix Barral, 1973.

––– El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y de la escritura, Barcelona, Paidós, 1994.

––– El grado cero de la escritura, México, Siglo XXI, 1987 [1972].

Bobes Naves, María del Carmen, Teoría general de la novela, Madrid, Gredos, 1985.

Borges, Jorge Luis, Ficciones, Madrid, Alianza Editorial / Emecé, Colección Libro de Bolsillo, 1971.

––– Discusión, Buenos Aires, Emecé, 1966.

Calvino, Ítalo, Seis propuestas para el próximo milenio, trad. Aurora Bernárdez, Madrid, Siruela, 1989.

––– Si una noche de invierno un viajero, Madrid, Siruela, 1998.

Carrión, Alejandro, “Pablo Palacio, el fulminado por el rayo”, en Retratos…, Quito, Banco Central, 1983.

Cueva, Agustín, Literatura y conciencia histórica en América Latina, Quito, Planeta, 1993.

––– Literatura, arte y sociedad, Quito, Editorial Universitaria, 1973.

Deleuze, Gilles y Guattari, Rizoma, Valencia, Pre-textos, 1977.

––– Mil mesetas, Valencia, Pre-textos, 1994.

Derrida, Jacques, Mal de archivo, trad. Paco Vidarte, Madrid, Trotta, 1997.

Donoso Pareja, Miguel, Los grandes de la década del 30, Quito, El Conejo, 1985.

Eco, Umberto, Obra abierta, Barcelona, Ariel, 1979.

––– La estructura ausente. Introducción a la semiótica, Barcelona, Lumen, 1978.

––– Lector in fábula, Barcelona, Lumen, 1981.

Forster, Edward M., Aspectos de la novela, Veracruz, Universidad Veracruzana, 1961.

Foucault, Michel, El orden del discurso, Barcelona, Tusquets, 1970.

––– Las palabras y las cosas, México, Siglo XXI, 1968.

––– De lenguaje y literatura, Barcelona, Ediciones Paidós, 1996.

––– La Arqueología del saber, Madrid, Siglo XXI, 1970.

Fuentes, Carlos, Geografía de la novela, México, Fondo de Cultura Económica, 1993.

Frye, Northon, Anatomía de la crítica, Caracas, Monte de Ávila, 1957.

Hutcheon, Linda, Narcissistic Narrative, The Metafictional Paradox, New York and London, Metheun, 1984.

Kristeva, Julia, Semiótica 1 y 2, Madrid, Fundamentos, 1981.

––– El texto de la novela, Barcelona, Lumen, 1981.

Krysinski, Wladimir, Encrucijada de signos. Ensayos sobre novela moderna, Madrid, Arco Libros, 1996.

Lyotard, Jean-Francois, La condición postmoderna, Madrid, Cátedra, 1987.

Ortega y Gasset, José, La deshumanización del Arte, Madrid, Espasa Calpe, 1987.

Palacio, Pablo, Vida del ahorcado. Novela subjetiva, Quito, Talleres Nacionales, 1932.

––– “Novela Guillotinada”, en Revista de Avance, No. 11, La Habana, septiembre 1927.

Paz, Octavio, Los hijos del limo, Barcelona, Seix Barral, 1987.

Pirandello, Luigi, Ensayos, Madrid, Guadarrama, 1968.

Pulgarín, Amalia, Metaficción historiográfica. La novela histórica en la narrativa postmodernista, Madrid, Espiral Hispanoamericano, 1995.

Rama, Ángel, Mario Vargas Llosa, García Márquez y la problemática de la novela, Buenos Aires, Ediciones Corregidor, 1972.

Robles, Humberto, “La Noción de Vanguardia en el Ecuador: Recepción y Trayectoria (1918-1934)”, en Revista Iberoamericana, No. 144-145, julio-diciembre 1988.

Salvador, Humberto, Taza de té, Quito, Talleres Gráficos Nacionales, 1932.

Sontag, Susan, Contra la interpretación, trad. Horacio Vázquez Rial, Madrid, Alfaguara, 1966.

Vargas Llosa, Mario, La verdad de las mentiras, Colombia, Seix Barral, 1991.

Waugh, Patricia, Metafiction. The Theory and Practice of Self Conscious Fiction, Londres-Nueva York, Methuen, 1984.

Published

2010-06-01

How to Cite

Salmeri, R. (2010). Miguel Donoso Pareja Hoy Empiezo a Acordarme: Hyper-Conscience of a Creative Memory. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (27), 85–96. Retrieved from https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/kipus/article/view/942

Issue

Section

Criticism