Carlos Fuentes: The work that palpitates

Authors

  • Celene García Ávila Universidad Autónoma del Estado de México

Keywords:

Mexican novel, Carlos Fuentes, Latin American boom, Latin American novel

Abstract

This article is a reflection about Carlos Fuentes’s contribution to Mexican and Latin American culture; it takes into account the polemical image of the author as a diplomat and as an intellectual in order to emphasize the originality, the range, and the variety of his work, as a rupture writer in both the Mexican and the continental literature. The article also mentions Fuentes’s passion for writing in different genres and categories. Finally, some of his works are discussed under the scope of the classification of “La edad del Tiempo” to emphasize the author’s taste for fantastic literature and the way he treated social issues that go against equity and freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carballo, Emmanuel, “Carlos Fuentes, símbolo y espejismo”, en Georgina García Gutiérrez, comp., Carlos Fuentes. Relectura de su obra: Los días enmascarados y Cantar de ciegos, México, Universidad de Guanajuato/El Colegio Nacional/ Instituto Nacional de Bellas Artes, 1995, pp. 35-38.

––– “Carlos Fuentes, 1928”, Protagonistas de la literatura mexicana, México, Ediciones del Ermitaño/Secretaría de Educación Pública, 1986 [1965].

Fuentes, Carlos, Cantar de ciegos, México, Punto de Lectura, 2008 [1964].

––– Carolina Grau, México, Alfaguara, 2010.

––– Cuentos naturales, México, Alfaguara, 2007.

––– Cuentos sobrenaturales, México, Alfaguara, 2007 [Incluye Aura, 1962].

––– “Discurso pronunciado al recibir el Premio Príncipe de Asturias”. Disponible en [http://www.fpa.es/premios/1994/carlos-fuentes/speech/], 1994.

––– La región más transparente, México, Alfaguara, 2008 [1958].

García Gutiérrez, Georgina, “Apuntes para una biografía literaria”, en Carlos Fuentes. Relectura de su obra: los días enmascarados y Cantar de ciegos, México, Universidad de Guanajuato/El Colegio Nacional/Instituto Nacional de Bellas Artes, 1995.

Nietzsche, Friedrich, Sobre verdad y mentira y Hans Vaihinger, La voluntad de ilusión en Nietzsche, trad. de Luis ML. Valdés y Teresa Orduña, Madrid, Tecnos, 1990 [1903].

Pacheco, José Emilio, “Carlos Fuentes hace medio siglo”, en Proceso, No. 1865, México, 20 de mayo de 2012, pp. 72-73.

––– “Vieja modernidad, nuevos fantasmas: nota sobre Los días enmascarados”, en Georgina García Gutiérrez, comp., Carlos Fuentes. Relectura de su obra: los días enmascarados y Cantar de ciegos, México, Universidad de Guanajuato/El Colegio Nacional/Instituto Nacional de Bellas Artes, 1995.

Poniatowska, Elena, “La campaña de Carlos Fuentes”, en Georgina García Gutiérrez, comp., Carlos Fuentes. Relectura de su obra: los días enmascarados y Cantar de ciegos, México, Universidad de Guanajuato/El Colegio Nacional/Instituto Nacional de Bellas Artes, 1995.

Sitio oficial de Carlos Fuentes. Disponible en: [http://www.clubcultura.com/clubliteratura/clubescritores/carlosfuentes/crono5.htm].

Published

2012-12-01

How to Cite

García Ávila, C. . (2012). Carlos Fuentes: The work that palpitates. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (32), 19–30. Retrieved from https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/kipus/article/view/919

Issue

Section

In Memoriam