Daniel Moyano, archivo y experiencia de escritura

Authors

  • Marcelo Casarin Universidad Nacional de Córdoba
  • Diego Vigna Universidad Nacional de Córdoba

Keywords:

Daniel Moyano, Writer’s archives, Writing experiences, Writing and technology

Abstract

The archive of Argentine writer Daniel Moyano (Buenos Aires, 1930-Madrid, 1992) became known in 2009, when a group of researchers supported by the Centre de Recherches Latinoaméricaines / Archivos (Université de Poitiers) accessed the house in Madrid where the author spent his last years,. They explored a treasure that had been hidden from academic and cultural world for over 17 years. Moyano’s work is distinguished by a creative power of multiple edges, and with wealth and curiosities, it is the result of a singular experiential itinerary, nurtured by many trades. Moyano has been a dislocated writer in many ways. Misplaced by the diverse experiences of exile that he have lived, and by symbolic places which he occupied and left related with the publishing market and, therefore, with the public. The writers’ archives are valuable because they favor the dialogue between works already published and those aspects of the work that remain hidden in privacy. They contain information of the genesis of texts, in the form of drafts, manuscripts, digital versions, etc., showing the vacillations of the writing process from a particular work or a set of works. But usually there are other documents that account for the writer›s civil and personal life, which testify their passage through the world and connecting them in a singular way with their time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Moyano, Daniel. Artistas de variedades. Córdoba: Assandri, 1960.

––––––. Dónde estás con tus ojos celestes. Buenos Aires: Gárgola, 2005.

––––––. El estuche del cocodrilo. Buenos Aires: Ediciones del Sol, 1974.

––––––. El fuego interrumpido. Buenos Aires: Sudamericana, 1967.

––––––. El oscuro. Buenos Aires: Sudamericana, 1968.

––––––. El rescate y otros cuentos. Buenos Aires: Interzona, 2004.

––––––. El trino del diablo. Buenos Aires: Sudamericana, 1974.

––––––. El trino del diablo y otras modulaciones. Barcelona: Ediciones B, 1988.

––––––. El vuelo del tigre. Madrid: Editorial Legasa, 1981.

––––––. La lombriz. Buenos Aires: Nueve 64, 1964.

––––––. Libro de navíos y borrascas. Buenos Aires: Editorial Legasa, 1983.

––––––. “Los Llanos de Facundo y el Chacho: tierra de nadie para los argentinos”, Clarín (Buenos Aires), 27 de julio de 1972.

––––––. Mi música es para esta gente. Caracas: Monte Ávila, 1970.

––––––. Tres golpes de timbal (edición crítica), Colección Archivos, vol. 64. Poitiers: CRLA-Archivos, 2012.

––––––. Tres golpes de timbal. España: Alfaguara, 1989.

––––––. Una luz muy lejana. Buenos Aires: Sudamericana, 1966.

––––––. Un silencio de corchea. Oviedo: KRK, 1999.

––––––. Un sudaca en la corte. Córdoba: Caballo Negro, 2012.

––––––. Un sudaca na corte. Gijón: Llibros del pexe, 1993.

Archivo Virtual Daniel Moyano. Centre de Recherches Latino-américaines / Archivos, Université de Poitiers. Disponible en http://www2.mshs.univ-poitiers.fr/crla/contenidos/Moyano/site_Moyano/Audio/frag3.mp3.

Barthes, Roland. La cámara lúcida. Notas sobre fotografía. Buenos Aires: Siglo XXI, 2003.

Benedetti, Mario. “El contador de cuentos”, El País (Madrid), 11 de julio de 1992.

Capellino de Moyano, Irma. Comunicación personal, Madrid, 2013.

Casarin, Marcelo. “El itinerario existencial y artístico de Daniel Moyano”. En Daniel Moyano, Tres golpes de timbal (edición crítica). Poitiers: CRLA-Archivos, 2012.

––––––. Vicisitudes del ensayo y la crítica. Córdoba: Centro de Estudios Avanzados / Alción Editora, 2007.

Demarchi, Rogelio. “Cuentos reescritos de Daniel Moyano (edición crítica)”. Revista Escritural, No. 8, CRLA-Archivos (febrero de 2015). Disponible en http://www2.mshs.univ-poitiers.fr/crla/contenidos/ESCRITURAL/index.html.

Giardinelli, Mempo. “Al cuento hay que tocarlo en un buen violín y bien tocado...” (entrevista a Daniel Moyano). Revista Puro cuento, Buenos Aires (marzo-abril de 1988).

Schmidt, Alejandro. “Tres golpes de timbal”. El gran dragón rojo y la mujer vestida de sol, No. 11, Villa María, Córdoba (1990).

Sontag, Susan. Sobre la fotografía. Buenos Aires: Alfaguara, 2006.

Vigna, Diego. Los desvalidos. Fotografías, ficciones y textos periodísticos de Daniel Moyano. Cuadernos de Archivos, No. 2. Poitiers: CRLA-Archivos, Université de Poitiers, 2015.

Published

2015-06-30

How to Cite

Casarin, M. ., & Vigna, D. . (2015). Daniel Moyano, archivo y experiencia de escritura. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (37), 113–129. Retrieved from https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/kipus/article/view/682

Issue

Section

Estudios