Los que se van: texto de vanguardia

Authors

  • Facundo Gómez Universidad de Buenos Aires

Keywords:

Ecuador, criticism, story, avant-garde, realism, generation, literature

Abstract

Ecuadorian literature of the 1930s has been read repeatedly through a strict dichotomy that adamantly separates avant-garde works and those associated with social realism. On the opposition between the rhetoric of Pablo Palacio and Jorge Icaza, criticism has placed the works of the period in a Manichean scheme that precludes consideration and the immanent study of certain texts with heterogeneous features, such as volume stories Los que se van written by Demetrio Aguilera Malta, Enrique Gil Gilbert and Joaquín Gallegos Lara in 1930. Although read as landmark in the literature of social argument, the text combines the motivations and resources of the two inflections mentioned. The analysis of their aesthetic procedures, such as assembly, ellipsis and the particular use of language bring the text closer to the attempt of a sector of Latin American art that combined the experimentation of literary forms with an eloquent intention of representation and complaint.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilera Malta, Demetrio, Enrique Gil Gilbert y Joaquín Gallegos Lara. Los que se van. En Narradores ecuatorianos del 30. Prólogo de Jorge Enrique Adoum, selección y cronología de Pedro Jorge Vera. Caracas: Biblioteca Ayacucho, 1980.

Alfredo Pareja Diezcanseco. Historia del Ecuador. Quito: Editorial Colón, 1962.

Anderson Imbert, Enrique. Historia de la literatura hispanoamericana. Vol. II. México: Fondo de Cultura Económica, 1995.

Bosi, Alfredo. “La parábola de las vanguardias latinoamericanas”, en Jorge Schwartz, Las vanguardias latinoamericanas. México: Centro de Cultura Económica, 2002.

Campos, José Antonio. Cosas de mi tierra. Guayaquil: Clásicos Ariel, s. f.

Carrera Andrade, Jorge. “El destino de nuestra generación”. En Humberto Robles, compilador, La noción de vanguardia en el Ecuador. Recepción, trayectoria, documentos (1918-1934). Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2006.

Cuadra, José de la. Doce siluetas. Quito: Editorial América, 1934.

Cuadra, José de la. “El arte ecuatoriano del futuro inmediato”. Kipus: revista andina de letras, No. 16 (II semestre de 2003): 17-72.

Cuadra, José de la. El montuvio ecuatoriano. Buenos Aires: Ediciones Imán, 1937.

Cueva, Agustín. La literatura ecuatoriana. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina, 1968.

De Rosso, Ezequiel. “Motivos de Los que se van: innovaciones narrativas del Grupo de Guayaquil”. Ponencia presentada en las XXIV Jornadas del Instituto de Literatura Hispanoamericana, Buenos Aires, Facultad de Filosofía y Letras, UBA, 2011, mímeo.

Donoso Pareja, Miguel. Los grandes de la década del 30. Quito: El Conejo, 1984.

Mayo, Hugo. “Cartel”. En Humberto Robles, compilador, La noción de vanguardia en el Ecuador. Recepción, trayectoria, documentos (1918-1934). Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2006.

Osorio, Nelson. “Para una caracterización histórica del vanguardismo literario hispanoamericano”. Revista Iberoamericana, vol. XLVII, No. 114-115 (enero-junio, 1981): 227-254.

Ortega Caicedo, Alicia. “Jorge Icaza, Pablo Palacio y las vanguardias latinoamericanas”. Guaraguao, año 14, No. 33 (2010): 5-16.

Paredes, Sofía. Travesías de lo popular en la crítica literaria ecuatoriana. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2000.

Rama, Ángel. “Medio siglo de narrativa latinoamericana (1922-1972)”. En La novela en América Latina. Xalapa-Montevideo: Universidad Veracruzana / Fundación Ángel Rama, 1986.

Robalino, Vicente. “La huellas de la oralidad en siete cuentos del 30”. Kipus: revista andina de letras, No. 25 (I semestre de 2009): 183-209.

Robles, Humberto. “Honorarios (adaptaciones y refundiciones en De la Cuadra y Aguilera Malta”. Kipus: revista andina de letras, No. 25 (I semestre de 2009): 113-125.

Robles, Humberto. “Paradigmas ecuatorianos (1920-1930): discordias, teorías, función de la literatura y la práctica narrativa”. Guaraguao, año 14, No. 33 (2010): 17-30.

Robles, Humberto, compilador. La noción de vanguardia en el Ecuador. Recepción, trayectoria, documentos (1918-1934). Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional, 2006.

Rojas, Ángel. La novela ecuatoriana. México: Fondo de Cultura Económica, 1948.

Schwartz, Jorge. Las vanguardias latinoamericanas. México: Centro de Cultura Económica, 2002.

Valencia, Leonardo. “El síndrome de Falcón”. En El síndrome de Falcón. Quito: Paradiso, 2008.

Valencia, Leonardo. “Hay un escritor escondido en la acuarela”. En El síndrome de Falcón. Quito: Paradiso, 2008.

Vergara Alcíbar, Juan Antonio. “Sustratos de la oralidad en la escritura de la cultura popular: un análisis de Los que se van desde los estudios culturales”. Tesis de maestría, Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador, 2003. Disponible en http://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/2540/1/T0269-MEC-Vergara-Sustratos%20de.pdf.

Published

2015-06-30

How to Cite

Gómez, F. . (2015). Los que se van: texto de vanguardia. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (37), 89–112. Retrieved from https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/kipus/article/view/681

Issue

Section

Estudios