La novela de la generación del 50: entre el bildungsroman y el desencanto
Keywords:
Formation novel, Ecuadorian novel, Benjamín Carrión, Ángel F. Rojas, Pedro Jorge Vera, political novelAbstract
Three Ecuadorian novels written between 1927 and 1946 El desencanto de Miguel Garcia, by Benjamín Carrión; Banca, by Ángel F. Rojas, and Los animals puros, by Pedro Jorge Vera –are read based on the initial coordinations and ulterior cultivation of the Formation Novel (Bildungsroman) in Latin America– at the end of the 19th century and at the beginning of the 20th century. At the same time the essay emphasizes, several differences in relation to the original genre, which emerged in Germany a century before; in Latin America the Formation Novel would be more a «text which opposed the Goethe paradigm,» with elements of a «paradoxical genre.» In this context of the sub-region, El desencanto de Miguel Garcia matches entirely the characteristics of this genre, which incorporates the notion of a happy ending. Banca is considered a «Formation Novel of Andean rural life,» closer to Los ríos profundos, by Jose María Arguedas; along with it and preceding it by 20 years, it would contribute a renovation of what is considered regional; additionally, Banking can be read as an artist’s novel, sub-genre of the formation novel. In relation to Los animales puros, it is concluded that it is more a political novel than Bildungsroman, since it does not fulfill the necessary conditions of the same; it is not an artist’s novel, although it is in fact an intellectualized novel.
Downloads
References
Aizenberg, Edna, «El Bilgungsroman fracasado en Latinoamérica: el caso de Ifigenia,
de Teresa de la Parra», en Revista Iberoamericana, No. 132 y 133, Pittsburgh,
Universidad de Pittsburgh, 1985, pp. 539-546.
Bajtín, Mijaíl, «La novela de educación y su importancia en la historia del realismo»,
en Estética de la creación verbal, México, Siglo XXI, 1982.
Bohórquez, Douglas, «Novela de formación y formación de la novela en los inicios
del siglo XX en Venezuela», en Cuadernos del CILHA, No. 7 y 8, Mendoza, Universidad
Nacional de Cuyo, 2005 / 2006, pp. 203-214.
Carrión, Benjamín, El nuevo relato ecuatoriano (crítica y antología), Quito, Editorial
Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1958.
––– El desencanto de Miguel García (novela) y otras narraciones, Loja, Casa de la Cultura
Ecuatoriana Núcleo de Loja / Plan Binacional capítulo Ecuador, 2006.
Hadatty Mora, Yanna, «El quipu de Arguedas: una lectura de Los ríos profundos», en
Kipus, Revista andina de letras, No. 8, Quito, Universidad Andina Simón Bolívar
/ Corporación Editora Nacional, 1998, pp. 47-57.
––– «Ángel F. Rojas: la inversión del binóculo», prólogo a Ángel F. Rojas, en Obras
escogidas, Guayaquil, M. I. Municipio de Guayaquil, 2005, pp. 33-46.
Harss, Luis, «Los ríos profundos como retrato del artista», en Revista Iberoamericana,
XLIX, No. 122, Pittsburgh, Universidad de Pittsburgh, enero-marzo de
, pp.133-141.
Haritos, Mary J., Las novelas de Pedro Jorge Vera. Ensayo crítico de su narrativa, Quito,
Universidad Central del Ecuador, 1989.
Jost, François, «La Tradition du Bildungsroman», en Comparative Literature, No. 2,
Eugene, Universidad de Oregon, 1969, pp. 97-115.
Latinez, Alejandro, Narrativas del aprendizaje, narrativas del crecimiento: el personaje
adolescente y los límites del discurso del desarrollo en Latinoamérica entre 1950 y 1971. Tesis doctoral, Universidad de Vanderbilt, Nashville-Tennessee, mayo de
Consulta en línea del 13 de febrero de 2007, etd.library.vanderbilt.edu/
ETD-db/available/etd-04132006-153514/unrestricted/ALatinez_ Dissertation.
Michelsen, Jytte, «El tema del viaje en Don Segundo Sombra», en Actas del X Congreso
de la Asociación Internacional de Hispanistas, Barcelona, 1989, pp. 819-825.
Morales Saravia, José, «Semántica de la desilusión en El juguete rabioso de Roberto
Arlt», en J. Morales Saravia y Bárbara Schuchard, edit., Roberto Arlt, una modernidad
argentina, Madrid, Vervuert / Iberoamericana, 2001, pp. 27-45.
Pareja Diezcanseco, Alfredo, «Los narradores del Grupo de Guayaquil», discurso de
ingreso a la Academia Ecuatoriana de la Lengua, 23 de febrero de 1989, Ministerio
de Relaciones del Ecuador, en Revista de la Asociación de Funcionarios y
Empleados del Servicio Exterior Ecuatoriano (AFESE), No. 17, 1989.
Pezzini, Hugo, «The Actors Method», CASAzine, revista de la Cultural Analysis
Summer Academy (CASA), No. 1, Ámsterdam, Universiteit van Amsterdam, febrero
de 2005, pp. 20-27.
Rojas, Ángel F., La novela ecuatoriana, Guayaquil / Quito, Ariel, s.f.
––– Banca en Novelas, relatos, crítica, Colección Rescate del olvido, Quito, Casa de la
Cultura Ecuatoriana / Centro Cultural Jorge Fernández, 2002.
Salmerón, Miguel, La novela de formación y peripecia, Madrid, Editorial Antonio Machado,
Schwartz, Kessel, «The Theme of Suicide in Representative Spanish American Novels
», Hispania, No. 58, septiembre, 1975, Greeley, University of Northern Colorado,
pp. 442-453.
Vera, Pedro Jorge, Los animales puros, Buenos Aires, Editorial Futuro, Biblioteca de
Narradores de América, 1946.
––– Los animales puros, Quito, El Conejo / Oveja Negra, 1986.
––– Los amigos y los años (Correspondencia, 1930-1980), Selección, prólogo y notas
Raúl Serrano Sánchez, Quito, Casa de la Cultura Ecuatoriana, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.