La novela de la generación del 50: entre el bildungsroman y el desencanto

Authors

  • YANNA HADATTY MORA Centro de Estudios Literarios / Instituto de Investigaciones Filológicas / Universidad Nacional Autónoma de México

Keywords:

Formation novel, Ecuadorian novel, Benjamín Carrión, Ángel F. Rojas, Pedro Jorge Vera, political novel

Abstract

Three Ecuadorian novels written between 1927 and 1946 El desencanto de Miguel Garcia, by Benjamín Carrión; Banca, by Ángel F. Rojas, and Los animals puros, by Pedro Jorge Vera –are read based on the initial coordinations and ulterior cultivation of the Formation Novel (Bildungsroman) in Latin America– at the end of the 19th century and at the beginning of the 20th century. At the same time the essay emphasizes, several differences in relation to the original genre, which emerged in Germany a century before; in Latin America the Formation Novel would be more a «text which opposed the Goethe paradigm,» with elements of a «paradoxical genre.» In this context of the sub-region, El desencanto de Miguel Garcia matches entirely the characteristics of this genre, which incorporates the notion of a happy ending. Banca is considered a «Formation Novel of Andean rural life,» closer to Los ríos profundos, by Jose María Arguedas; along with it and preceding it by 20 years, it would contribute a renovation of what is considered regional; additionally, Banking can be read as an artist’s novel, sub-genre of the formation novel. In relation to Los animales puros, it is concluded that it is more a political novel than Bildungsroman, since it does not fulfill the necessary conditions of the same; it is not an artist’s novel, although it is in fact an intellectualized novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aizenberg, Edna, «El Bilgungsroman fracasado en Latinoamérica: el caso de Ifigenia,

de Teresa de la Parra», en Revista Iberoamericana, No. 132 y 133, Pittsburgh,

Universidad de Pittsburgh, 1985, pp. 539-546.

Bajtín, Mijaíl, «La novela de educación y su importancia en la historia del realismo»,

en Estética de la creación verbal, México, Siglo XXI, 1982.

Bohórquez, Douglas, «Novela de formación y formación de la novela en los inicios

del siglo XX en Venezuela», en Cuadernos del CILHA, No. 7 y 8, Mendoza, Universidad

Nacional de Cuyo, 2005 / 2006, pp. 203-214.

Carrión, Benjamín, El nuevo relato ecuatoriano (crítica y antología), Quito, Editorial

Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1958.

––– El desencanto de Miguel García (novela) y otras narraciones, Loja, Casa de la Cultura

Ecuatoriana Núcleo de Loja / Plan Binacional capítulo Ecuador, 2006.

Hadatty Mora, Yanna, «El quipu de Arguedas: una lectura de Los ríos profundos», en

Kipus, Revista andina de letras, No. 8, Quito, Universidad Andina Simón Bolívar

/ Corporación Editora Nacional, 1998, pp. 47-57.

––– «Ángel F. Rojas: la inversión del binóculo», prólogo a Ángel F. Rojas, en Obras

escogidas, Guayaquil, M. I. Municipio de Guayaquil, 2005, pp. 33-46.

Harss, Luis, «Los ríos profundos como retrato del artista», en Revista Iberoamericana,

XLIX, No. 122, Pittsburgh, Universidad de Pittsburgh, enero-marzo de

, pp.133-141.

Haritos, Mary J., Las novelas de Pedro Jorge Vera. Ensayo crítico de su narrativa, Quito,

Universidad Central del Ecuador, 1989.

Jost, François, «La Tradition du Bildungsroman», en Comparative Literature, No. 2,

Eugene, Universidad de Oregon, 1969, pp. 97-115.

Latinez, Alejandro, Narrativas del aprendizaje, narrativas del crecimiento: el personaje

adolescente y los límites del discurso del desarrollo en Latinoamérica entre 1950 y 1971. Tesis doctoral, Universidad de Vanderbilt, Nashville-Tennessee, mayo de

Consulta en línea del 13 de febrero de 2007, etd.library.vanderbilt.edu/

ETD-db/available/etd-04132006-153514/unrestricted/ALatinez_ Dissertation.

pdf

Michelsen, Jytte, «El tema del viaje en Don Segundo Sombra», en Actas del X Congreso

de la Asociación Internacional de Hispanistas, Barcelona, 1989, pp. 819-825.

Morales Saravia, José, «Semántica de la desilusión en El juguete rabioso de Roberto

Arlt», en J. Morales Saravia y Bárbara Schuchard, edit., Roberto Arlt, una modernidad

argentina, Madrid, Vervuert / Iberoamericana, 2001, pp. 27-45.

Pareja Diezcanseco, Alfredo, «Los narradores del Grupo de Guayaquil», discurso de

ingreso a la Academia Ecuatoriana de la Lengua, 23 de febrero de 1989, Ministerio

de Relaciones del Ecuador, en Revista de la Asociación de Funcionarios y

Empleados del Servicio Exterior Ecuatoriano (AFESE), No. 17, 1989.

Pezzini, Hugo, «The Actors Method», CASAzine, revista de la Cultural Analysis

Summer Academy (CASA), No. 1, Ámsterdam, Universiteit van Amsterdam, febrero

de 2005, pp. 20-27.

Rojas, Ángel F., La novela ecuatoriana, Guayaquil / Quito, Ariel, s.f.

––– Banca en Novelas, relatos, crítica, Colección Rescate del olvido, Quito, Casa de la

Cultura Ecuatoriana / Centro Cultural Jorge Fernández, 2002.

Salmerón, Miguel, La novela de formación y peripecia, Madrid, Editorial Antonio Machado,

Schwartz, Kessel, «The Theme of Suicide in Representative Spanish American Novels

», Hispania, No. 58, septiembre, 1975, Greeley, University of Northern Colorado,

pp. 442-453.

Vera, Pedro Jorge, Los animales puros, Buenos Aires, Editorial Futuro, Biblioteca de

Narradores de América, 1946.

––– Los animales puros, Quito, El Conejo / Oveja Negra, 1986.

––– Los amigos y los años (Correspondencia, 1930-1980), Selección, prólogo y notas

Raúl Serrano Sánchez, Quito, Casa de la Cultura Ecuatoriana, 2002.

Published

2024-08-20

How to Cite

HADATTY MORA, Y. (2024). La novela de la generación del 50: entre el bildungsroman y el desencanto. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (21), 77–96. Retrieved from https://revistas.uasb.edu.ec/index.php/kipus/article/view/4979

Issue

Section

Dossier