Bolívar Echeverría’s Reflection on the Political-Aesthetic Dimension of Art in Dialogue with Walter Benjamin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2024.56.9

Keywords:

art, culture, identity, evanescent, vanguards, industry, cultural, critical thought,, Bolívar Echeverría, Walter Benjamin, XXth century

Abstract

This essay presents an approach to the concept of art formulated by Bolívar Echeverría in light of his dialogue with Benjamin’s concept of art. The work is divided in three parts. The first addresses Echeverría’s aesthetic proposal and his reflection on the self-critical dimension of social life, which allows us to propose the existence of a notion of “evanescent art.” In the second part, it is proposed as a hypothesis that in Echeverría the need arose to relocate the emphasis of his aesthetic proposal based on the dialogue he established with the notions of auratic and non-auratic art and the interpretation of the meaning of the artistic avant-garde of the XXth century developed by Benjamin in his essay The Work of Art in the Age of Technical Reproducibility. The last part presents the reflection that Echeverría elaborated on the destiny of contemporary art, taking as reference the controversy between Adorno, Horkeheimer, on the one hand, and Benjamin, on the other.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Corral Fierro Corral Fierro

Ecuatoriano. Magíster en Estudios de la Cultura, con Mención en Literatura Hispanoamericana, UASB-E. Licenciado en Comunicación y Literatura, PUCE-Quito. Actualmente se desempeña como docente de la Facultad de Educación de la Universidad Estatal Península de Santa Elena (UPSE), en la que dicta las asignaturas de Literatura y Comunicación. También dicta la cátedra de Educación Intercultural en la Maestría de Educación de UPSE.

References

Benjamin, Walter. 2003 [1935]. La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. Traducido por A. E. Weikert. Ciudad de México: Editorial Ítaca.

Benjamin, Walter. 2004. El autor como productor. Traducido por B. Echeverría. Ciudad de México: Editorial Ítaca (discurso escrito y leído en 1934).

Echeverría, Bolívar. 1986. “El Materialismo de Marx”. En Discurso crítico de Marx. Ciudad de México: Ediciones Era.

Echeverría, Bolívar. 1997. “Identidad Evanescente”. En Las ilusiones de la Modernidad. Ciudad de México: UNAM / El Equilibrista.

Echeverría, Bolívar. 1998. El “valor de uso: ontología y semiótica”. En Valor de uso y utopía. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.

Echeverría, Bolívar. 2009. “De la academia a la bohemia y más allá”. Theoría, Revista del Colegio de Filosofía (19): 47-60. DOI: https://doi.org/10.22201/ffyl.16656415p.2009.19.354

Echeverría, Bolívar. 2010. Definición de la cultura. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica/ Editorial Ítaca.

Horkheimer, M., y T. W. Adorno. 1998 [1944]. “La industria cultural. Ilustración como engaño de masas”. En Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. Traducido por J. J. Sánchez, 165-212. Barcelona: Trotta.

Manifiesto Suprematista. http://blogs.fad.unam.mx/asignatura/raquel_garcia/wp-content/uploads/2015/03/Manifiesto-Suprematista-Casimir-Malevich.pdf.

Published

2024-07-01

How to Cite

Corral Fierro, J. P. (2024). Bolívar Echeverría’s Reflection on the Political-Aesthetic Dimension of Art in Dialogue with Walter Benjamin. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (56), 145–166. https://doi.org/10.32719/13900102.2024.56.9

Issue

Section

Of the contemporary scene
Métricas alternativas