Juan Rulfo’s River
DOI:
https://doi.org/10.32719/13900102.2024.55.1Keywords:
Authorial Image, “Natural” Language, Victims, Specters, Fluvial GenealogyAbstract
The anecdote of an encounter between two consecrated writers allows us to identify certain features of Juan Rulfo’s writing and authorial figure, such as the use of a foreign perspective to perceive what is his own and the strategy of producing a masterpiece that is extremely bounded in order to avoid eventual failure. The calibrated use of foreign voices in Rulfo’s narrative gives way to the recognition of fatal responsibilities and to a speech of defeated and dead people who never cease to confess, whose bodies adjust to the drifts of a silent river.
Downloads
References
Alatorre, Antonio. 2012. Estampas. Ciudad de México: El Colegio de México.
Blanco Aguinaga, Carlos. 1955. “Realidad y estilo de Juan Rulfo”. Revista Mexicana de Literatura. Vol. I, n.º 1: 59-86.
Carballo, Emmanuel. 1954. “Arreola y Rulfo cuentistas”. Revista de la Universidad. Vol. 8, n.º 10: 28-9.
Doñán, Juan José. 1996. “El milagro Juan Rulfo”. La Jornada Semanal, suplemento cultural del periódico La Jornada. Nueva época, n.º 47, 28 de enero.
Rivera Garza, Cristina. 2016. Había mucha neblina o humo o no sé qué. Ciudad de México: Literatura Random House.
Rodríguez Monegal, Emir. 1974. “Relectura de Pedro Páramo”. En Narradores de esta América. Buenos Aires: Alfa.
Rufinelli, Jorge. 2003. “La leyenda de Rulfo: cómo se construye el escritor desde el momento en que deja de serlo”. En La ficción y la memoria. Juan Rulfo ante la crítica, selección y prólogo de Federico Campbell. Ciudad de México: Era.
Rulfo, Juan. 1953. El llano en llamas. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
–––. 1955. Pedro Páramo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Sarlo, Beatriz. 1995. Borges, un escritor en las orillas. Buenos Aires: Ariel.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kipus: Revista Andina de Letras y Estudios Culturales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.