Liberty and Form in La amortajada, by María Luisa Bombal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2024.55.2

Keywords:

Chilean Narrative, Erotism, Death, Continuity

Abstract

Since its first publication in 1938, many of the dimensions of La amortajada have been assiduously studied, from its formal aspects, through its relationship with surrealism and the dissolution of the boundaries between reality and unreality, up to feminist approaches. In this essay we return to an approach that first privileges its execution, in order to verify how Bombal faced the structural challenges of this project. It is particularly interesting to verify how the erotic element organizes a large part of the design of this narrative, which can be read as a libertarian appeal within the socially conservative context of the 1930s. Finally, I intend to advance in the projections that this proposal acquires within the Latin American literary archive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bataille, Georges. 1957. L’Erotisme. París: Éditions Minuit.

Bombal, María Luisa. 1996. Obras completas, recopilado p r Lucía Guerra, 51-384. Santiago: Andrés Bello.

–––. 2008. Valoración múltiple, editado por Caridad Tamayo Fernández y Pedro Simón. La Habana: Casa de las Américas.

–––. 2013. A última névoa e A amortalhada. Sao Paulo: Cosac & Naify. Bianco, José. 1984. Vuelta, n.° 93: 26-7.

–––. 2008. “Sobre María Luisa Bombal”. En María Luisa Bombal, editado por Caridad Tamayo Fernández y Pedro Simón. La Habana: Casa de las Américas.

Borges, Jorge Luis. 1974. “Biografía de Tadeo Isidoro Cruz”. En Obras completas. Buenos Aires: Emecé.

Carpentier, Alejo. 1996. Guerra del tiempo y otros relatos. Madrid: Alianza.

Chao, Ramón. 1998. Conversaciones con Alejo Carpentier. Madrid: Alianza.

Concha Lepeley, María Elena. 2007. “Ser mujer durante el siglo XX. Estudio de caso de una chilena de clase media”. Tesis de magíster, Universidad de Chile, Centro de Estudios de Género y Humanidades. https://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/108986/concha_m.pdf?sequence=3.

Gligo, Ágata. 1984. María Luisa. Santiago: Andrés Bello.

González Echevarría, Roberto. 1993. Alejo Carpentier. El peregrino en su patria. Madrid: Gredos.

Guerra, Lucía. 1980. La narrativa de María Luisa Bombal. Madrid: Playor.

–––. 1996. Introducción a Obras completas, de María Luisa Bombal, recopilación de Lucía Guerra, 7-49. Santiago: Andrés Bello.

–––. 2012. “Naturalizaciones del deseo y el saber: hacia una nueva contextualización de la narrativa de María Luisa Bombal”. En Mujer cuerpo y escritura en la narrativa de María Luisa Bombal, 163-74. Santiago: Universidad Católica de Chile.

Gutiérrez Mouat, Ricardo. 1987. “Construcción y represión del deseo en las novelas de María Luisa Bombal”. En María Luisa Bombal: apreciaciones críticas, editado por Marjorie Agosín, Elena Gascón-Vera y Joy Renjilian-Burgy, 99-118. Tempe: Bilingual Press / Editorial bilingüe.

Hosiasson, Laura Janina. 2020. “Alberto Blest Gana: El mosaico final”. En Historia Crítica de la literatura chilena: La era republicana (1870-1920), coordinado por Bernardo Subercaseaux, 169-91. Santiago: LOM.

Manzi, Jorge. 2015. “¿Qué hacer con los lugares comunes de María Luisa Bombal?”. En Biografía y textualidades, naturaleza y subjetividad. Ensayos sobre la obra de María Luisa Bombal, editado por Macarena Areco y Patricio Lizama. Santiago: Universidad Católica de Chile.

Márquez Rodríguez, Alexis. 1970. La obra narrativa de Alejo Carpentier. Caracas: Biblioteca de la Universidad Central de Venezuela.

Miramontes, Ana. 2004. “Rulfo lector de Bombal”. Revista Iberoamericana, n.° 207: 491-520.

Mosquera, Fabián Darío. 2021. “Geometría libidinal, astucias narrativas y parábasis psicoanalítica en María Luisa Bombal”. Proyecto Sycorax, n.º 4. Accedido 15 de julio de 2023. https://proyectosycorax.com/geometria-libidinal-astucias-narrativas-e-interpelacion-psicoanalitica-en-maria-luisa-bombal/.

Mondragón Espinoza, Blanca Aurora. 2010. “Libertad religiosa de María Luisa Bombal (un acercamiento desde la versión de 1968 de La Amortajada)”. Claves del Pensamiento, n.º 7: 161-73. Accedido 11 de julio de 2023. https://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=141115666010.

Riesco, Laura. 1987. “La amortajada: experiencia y conocimiento”. En María Luisa Bombal: apreciaciones críticas, editado por Marjorie Agosín, Elena Gascón-Vera y Joy Renjilian-Burgy, 211-21. Tempe: Bilingual Press / Editorial bilingüe.

Rivera Garza, Cristina. 2016. Había mucha neblina o humo o no sé qué. Ciudad de México: Penguin Random House.

Rodríguez Pasqués, Petrona. 1983. “El monólogo interior y los medios contextuales en La amortajada, de María Luisa Bombal”. Actas del XVIII Congreso de la Asociación Internacional de hispanistas. Providence: Brown University.

Roffé, Reina. 2003. Las mañas del zorro. Madrid: Espasa-Calpe.

Sontag, Susan. “Do estilo”. 1987. En Contra a Interpretação. Porto Alegre: L&PM.

Published

2024-01-03

How to Cite

Hosiasson, L. J. (2024). Liberty and Form in La amortajada, by María Luisa Bombal. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (55), 29–46. https://doi.org/10.32719/13900102.2024.55.2
Métricas alternativas