The Mythical Persistence of Cantuña: Interpretative Essays Through Imaginary Studies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2023.54.5

Keywords:

Studies of the Imaginary, Foundational Myths, Diabolical pact, Quito, Cantuña

Abstract

The construction of the Church of San Francisco in Quito, Ecuador (1534/1535-1680), has acquired a mythical dimension in local imaginaries, especially highlighted by one of the most well-known and repeated legends in the country: that of the Indigenous Cantuña and his pact with the devil. This paper seeks its origins, theorizes on the importance of mythical elements in the collective imaginary and its narrative within the social fabric, and explores different conceptions used in imaginary studies for its approach. To this end, it first approaches bioanthropological definitions to interpret universal archetypal images (Durand); furthermore, it seeks
the structural analysis of this foundational legend and the persistence of certain elements over time, as well as their relationships and interactions (Lacan). Finally, this work proposes a possible understanding of the myth and its persistence as a product of violence and guilt (Girard) with respect to the colonial process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abella, Sandra Iris Sobrera, y Rafael Raffaelli. 2012. “As Estruturas Antropológicas do Imaginário de Gilbert Durand”. Cadernos de pesquisa interdisciplinares em ciencias humanas 13 (102): 224-49. https://doi.org/10.5007/1984-8951.2012v13n102p224.

Álvarez, Cristina. 2015. “Décès de René Girard”. Mondes Francophones. 2015. https://mondesfrancophones.com/blog/annonces/deces-de-rene-girard/.

Araújo, Alberto Filipe, y Maria Cecília Sanchez Teixeira. 2009. “Gilbert Durand e a pedagogia do imaginário”. Letras de Hoje 44 (4): 7-13. http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/viewFile/6539/4746.

Artieda Velástegui, Rina Elizabeth. 2015. “Cantuña: discurso comunicacional, mutación, y refuncionalización en la creación de un héroe mítico”. http://repositorio.uasb.edu.ec/handle/10644/4640.

Ávila Santamaría, Ramiro. 2012. Los derechos y sus garantías: Ensayos críticos. Quito: Corte Constitucional para el Período de Transición / Centro de Estudios y Difusión del Derecho Constitucional (CEDEC). https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/6114/1/Avila, R-CON-012-Los derechos.PDF.

Böcking, Saskia. 2008. “Suspension of disbelief”. En The Sartre Dictionary, 44: 6. Continuum International Publishing Group. https://doi.org/10.5040/9781350250321-0316.

Cieza de Leo?n, Pedro. 1998. The Discovery and Conquest of Peru: Chronicles of the New World Encounter. Duke University Press.

Durand, Gilbert. 1983. “O imaginário literário e os conceitos operatórios da mitocrítica”. En Mito e sociedade. A mitanálise e a sociologia das profundezas, 25-39. Lisboa: Regra do Jogo.

–––. 2000a. A Imaginação Simbólica. Traducido por Carlos Aboim de Brito. Lisboa: 70.

–––. 2000b. La imaginación simbólica. Traducido por Marta Rojzman. Buenos Aires: Amorrortu.

–––. 2004. Las estructuras antropológicas del imaginario. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Eco, Umberto. 1978. O signo. Traducido por Maria de Fátima Marinho. Barcarena: Presença.

Eduardo, Carlos, y Japiassú Queiroz. 2016. “Uma investigação dos conceitos do imaginário e do simbólico no tocante ao processo de recepção literária”. A Palo Seco 8: 26-38. https://seer.ufs.br/index.php/apaloseco/article/download/6316/pdf.

Estrella, Ulises. 2001. Digo, mundo... Quito: Libresa.

Girard, René. 2014. La Violence et le Sacré. Essai français. París: Bernard Grasset.

Grimm, Jacob, y Wilhelm Grimm. 1812. “Der Schmidt und der Teufel”. En Kinderund Hausmärchen, 1: 360-4. Berlín: Realschulbuchhandlung.

Jáuregui, Carlos A. 2012. “ ‘¿Cómo quitar el poder destas gentes?’. Las Casas al Teatro, los indios a la Corte y la Justicia al diablo”. En Perspectivas sobre el Renacimiento y el Barroco, editado por David Solodkow, 43-93. Bogotá: Universidad de los Andes / Siglo del Hombre Editores.

Jung, Carl Gustav. 2002. Os Arquétipos e o inconsciente coletivo. Petrópolis: Vozes.

–––. 2010. Los arquetipos y lo inconsciente colectivo. Madrid: Trotta.

Jung, Carl Gustav, Ml Von Franz, Joseph Henderson, Jolande Jacobi y Aniela Jaffé.

O homem e seus símbolos. Traducido por Maria Lúcia Pinho. 6.a ed. Nova Fronteira.

Lacan, Jacques. 1984. El seminario. Libro 3. La Psicosis. Madrid: Paidós.

–––. 1998. “O estádio do espelho como formador da função do eu”. En Escritos, 96-103. Río de Janeiro: Zahar.

Lavalle?, Bernard. 2005. Francisco Pizarro: biografi?a de una conquista. París: Instituto France?s de Etudios Andinos.

Lévi-Strauss, Claude. 1987. Antropología estructural. Barcelona: Paidós.

Lyotard, Jean-François. 1989. A condição pós-moderna. Traducido por José Navarro. Lisboa: Gradiva.

MacQuarrie, Kim, y Kim MacQuarrie. 2007. The last days of the Incas. Nueva York: Simon & Schuster.

Martins, Moisés de Lemos. 2014. “Os mitos de origem no Salazarismo - O passado como se fora presente”. En Europa Nacionalidades, 185-91. Grácio. http://hdl.handle.net/1822/40121.

Miller, Jacques-Alain. 1988. “Percurso de Lacan”. En Conferencias Caraquenhas, 11-26. Río de Janeiro: ZAHAR.

–––. 2015. Seminarios en Caracas y Bogotá. Buenos Aires: Paidós.

Moraña, Mabel. 2019. “Humanismo y biopolítica. Monstruos en el parque humano.

A propósito de Peter Sloterdijk”. Revista Letral 21: 24-47. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30827/RL.v0i21.8108.

Pazmio, Dan. 2015. Cantuña: La leyenda animada. Ecuador: YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=abk2-LkjrTA.

Peres Mendes, Vera Lucia. 2016. “O Mandarim de Eça de Quierós; Uma adaptação ao Romance Gráfico”. Universidade do Minho.

Ricoeur, Paul. 1999. Historia y narratividad. Traducido por Gabriel Aranzueque. Barcelona: Paidós Ibérica.

Santa Gertrudis, J. de. 2014. Maravillas de la naturaleza. Barcelona: Linkgua.

Silva, Sara Graça da, y Jamshid J. Tehrani. 2016. “Comparative phylogenetic analyses uncover the ancient roots of Indo-European folktales”. Royal Society Open Science 3 (1): 1-11. https://doi.org/10.1098/rsos.150645.

Soazo Ahumada, Crhistian. 2017. “Mesianismo y ethos barroco: figuras críticas para la resistencia y reexistencia cultural latinoamericana Mesianism and baroque ethos: critical figures for Latin American cultural resistance and re-existence”. Estudios Avanzados, n.o 26: 19-43.

Souza, Ana Amália Torres, y Zeferino Jesus Barbosa Rocha. 2009. “No princípio era o mythos: articulações entre Mito, Psicanálise e Linguagem”. Estudos de Psicologia (Natal) 14 (3): 199-206. https://doi.org/10.1590/S1413-294X2009000300003.

Stam, Robert. 2005. “Introduction: The Theory and Practice of Adaptation”. En Literature and Film: A guide to the Theory and Practice of Film Adaptation, editado por Robert Stam y Alessandra Raengo, 360. Cornwall: Backwell.

Velasco, Juan de. 1981. Historia del reino de Quito en la América meridional, editado por Alfredo Pareja Diezcanseco. Caracas: Biblioteca Ayacucho.

Verdi Webster, Susan. 2010. “The Devil and the Dolorosa: History and Legend in Quito’s Capilla de Cantuña”. The Americas 67 (1): 1-30. https://doi.org/10.1353/tam.0.0295.

Vierne, Simone. 1979. “MITOCRÍTICA E MITANÁLISE”. Íris 13: 43-56.

Vilhena Vieira, Oscar. 2007. “La desigualdad y la subversión del Estado de Derecho”. Sur: Revista Internacional de Derechos Humanos 4 (6): 29-51.

Zupan?i?, Alenka. 2014. “The sexual and ontology”. Filozofija i Društvo 25 (1): 183-92. https://doi.org/10.2298/FID1401183Z.

Published

2023-07-27

How to Cite

Fabara Espín, J. G. (2023). The Mythical Persistence of Cantuña: Interpretative Essays Through Imaginary Studies. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (54), 79–98. https://doi.org/10.32719/13900102.2023.54.5
Métricas alternativas