Institutional Voice and Clandestine Voices in La ciudad ausente and “La loca y el relato del crimen”, by Ricardo Piglia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2023.53.2

Keywords:

Argentina, Voices, Clandestinit, State, Media, Ricardo Piglia

Abstract

Starting with the novel La ciudad ausente (1992) and the short story “La loca y el relato del crimen” (1975), Ricardo Piglia organizes a space structured by different voices: the institutional voices (the police, medical and legal discourse) which enter into tension with the adjacent and peripheral voices (of gauchos, inventors, madwomen and journalists). Those voices acquire a corporeality in the different machines of narration, such as the tape recorder, the telephone and the cassette. Literature and media. The study of the
voice (a voice that is simulated in the text) in both of Piglia’s narratives is permeable to different philosophical and psychological discourses. What would happen if the flows of information (what is said) could not be controlled, codified and, therefore, reterritorialized, that is, put back in a place, labeled as, for example, licit or illicit? The aim of this paper is to analyze the voices present in the literary texts and the dynamics of control, censorship and authority that weave them, from where it is proposed to think and work the hypothesis that Piglia constructs Junior and Renzi, central characters of the texts, as attentive listeners.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tomás Salvador Bombachi, Universidad de Buenos Aires (Buenos Aires, Argentina)

Argentino. Estudia Letras en la Facultad de Filosofía y Letras (UBA). Ahí es adscripto a la materia Literatura Eslavas (cátedra Arriazu), donde lleva a cabo su investigación sobre el eje Dostoievski-Nietzsche. Trabaja como docente de Lengua y Literatura en el Instituto Nuestra Señora de la Misericordia de Belgrano.

References

Agamben, Giorgio. 2011. “¿Qué es un dispositivo?”. Revista Sociológica, n.º 73: 249-64.

___. 2017. ¿Qué es la filosofía? Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora.

Barthes, Roland. 1986. Lo obvio y lo obtuso. Imágenes, gestos, voces. Barcelona: Paidós.

Benveniste, Émile. 2014. Últimas lecciones. Buenos Aires: Siglo XXI.

Casarin, Marcelo. 2017. “La escritura de Ricardo Piglia: rastros de una pesquisa”. Anales de Literatura Hispanoamericana 36: 103-9.

Deleuze, Gilles. 2017. “Clase 1. Capitalismo y esquizofrenia. Introducción al esquizoanálisis”. En Derrames. Entre el capitalismo y la esquizofrenia. Buenos Aires: Cactus.

Deleuze, Gilles, y Félix Guattari. 2021. “Les machines désirantes”. En Capitalisme et schizophrénie 1. L´anti-OEdipe. París: Les éditions de minuit.

Dollar, Mladen. 2017. Una voz y nada más. Buenos Aires: Manantial. Ong, Walter J. 1993. “Lo impreso, el espacio y lo concluido”. En Oralidad y escritura. Tecnología de la palabra. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Piglia, Ricardo. 1994. Nombre falso. Buenos Aires: Seix Barral.

___. 2003. La ciudad ausente. Barcelona: Anagrama.

Saítta, Sylvia. 2004. “Ciudades revisitadas”. En Revista de Literaturas Modernas, n.º 34: 135-49.

Vinelli, Elena Elvira. 2011. “Los lectores insomnes: las miradas críticas sobre La ciudad ausente”. En Relato migrante. La transposición de la novela La ciudad ausente de Ricardo Piglia a ópera e historieta. Buenos Aires: Filo Digital.

Walsh, Rodolfo. 2019. “Variaciones en rojo”. En Variaciones en rojo. Buenos Aires: Ediciones La Flor.

Published

2023-01-03

How to Cite

Bombachi, T. S. (2023). Institutional Voice and Clandestine Voices in La ciudad ausente and “La loca y el relato del crimen”, by Ricardo Piglia. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (53), 27–40. https://doi.org/10.32719/13900102.2023.53.2

Issue

Section

Criticism
Métricas alternativas