To Overflow Writing: Azulinaciones, the Deconstruction of the Pulsional Novel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2022.51.8

Keywords:

Ecuador, novel, deconstruction, différance, dissemination, writing, feminine, fragmentary, literature, movement, space, pulsional

Abstract

The novel Azulinaciones (1990) by Natasha Salguero constitutes an important referent of experimentation with language, de-centering of canonical literature and affirmation of a feminine writing of excess and overflow. This fragmentary writing is presented through critical categories such as différance and dissemination, taken from Jacques Derrida’s theory of deconstruction. With these elements it is possible to approach a reading from the margins of the literary world, where perspectives occupy other places in the interpretation and writing maneuvers of Salguero’s novel, configuring an aesthetics of the everyday. In addition, the importance of the relationship between language and transiting a space is rescued, in order to turn the fictional space into a living and moving space. In short, Azulinaciones becomes an example of the “pulsional novel” that dissociates itself from the rationalizing and outdated hierarchies of literature, to propose a unique game in terms of the art of writing and the deconstruction of literary forms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balladares, María Auxiliadora. “Las listas y la escritura del desastre en Sanguínea, de Gabriela Ponce Padilla”. Kipus, 48 (julio-diciembre 2020): 157-68. doi:https://doi.org/10.32719/13900102.2020.48.10.

De Certeau, Michel. 1996. “Andares de la ciudad”. En La invención de lo cotidiano. I. Artes del hacer. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana.

Derrida, Jacques. 2010. Márgenes de la filosofía. 7.ª ed. Madrid: Cátedra.

–––. 2011. Pasiones. Buenos Aires: Amorrortu.

–––. 2012. De la gramatología. Ciudad de México: Siglo XXI.

–––. 2012. La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos.

–––. 2015. Clamor (Glas). Madrid: La Oficina.

–––. 2015. La diseminación. 4.ª ed. Madrid: Fundamentos.

Descombes, Vincent. 1998. Lo mismo y lo otro: cuarenta y cinco años de filosofía francesa (1933-1978). Madrid: Cátedra.

Ludmer, Josefina. 2010. Aquí América Latina: una especulación. Buenos Aires: Eterna

Cadencia.

Lyotard, Jean-François. 1989. La condición postmoderna. 4.ª ed. Madrid: Cátedra.

Rancière, Jacques. 2011. Política de la literatura. Buenos Aires: Libros del Zorzal.

Richard, Nelly. 1994. “¿Tiene sexo la escritura?”. Debate Feminista, 9: 127-39. Accedido

de marzo de 2021. http://www.jstor.org/stable/42624218.

Ricoeur, Paul. 1996. Sí mismo como otro. Ciudad de México: Siglo XXI.

Salguero, Natasha. 1990. Azulinaciones. Quito: PUCE.

Zourabichvili, François. 2021. El arte como juego. Buenos Aires: Cactus.

Published

2022-03-10

How to Cite

Chamorro, D. (2022). To Overflow Writing: Azulinaciones, the Deconstruction of the Pulsional Novel. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (51), 129–151. https://doi.org/10.32719/13900102.2022.51.8
Métricas alternativas