Flagelo: mask and denunciation The Indigenist Theater of Jorge Icaza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2021.50.4

Keywords:

Jorge Icaza, indigenism, Flagelo, social realism, denunciation, theater

Abstract

This article seeks to account for the indigenist project of Ecuadorian writer Jorge Icaza (Quito, 1906-1978) by exploring a minor and relatively little known work of the author: the play Flagelo. Presumably written in 1932 and published for the first time in 1936, Flagelo may well be taken as the gateway to Icaza’s indigenism, understood as a specific delimitation within “Ecuadorian social realism”. An attempt is made to provide a reading that exposes the procedures and conflicts that give rise to the work in question, while allowing to establish its ideologized and political character, without undermining its artistic workmanship and its particular successes as a scenic product.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cornejo-Polar, Antonio. 1978. “Prólogo”. En Ciro Alegría, El mundo es ancho y ajeno, Biblioteca Ayacucho, 41. Caracas: Ayacucho.

–––. 1980. Literatura y sociedad en el Perú: la novela indigenista, Biblioteca de Cultura Andina, 1. Lima: Lasontay.

Corrales Pascual, Manuel. 2007. “Jorge Icaza”. En Historia de las literaturas del Ecuador. Vol. 6. Literatura de la República 1925-1960 (segunda parte), coordinado por Jorge Dávila Vázquez. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.

Descalzi, Ricardo. 1968. Historia crítica del teatro ecuatoriano. Tomo I. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.

Fernández, Teodosio. 2013. “Jorge Icaza en el contexto de la vanguardia”. En Jorge Icaza, Pablo Palacio: vanguardia y modernidad, editado por Alicia Ortega Caicedo y Raúl Serrano Sánchez. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Doble Rostro Editores.

Ferrándiz Alborz, Francisco. s. f. [1972]. “Estudio”. En Jorge Icaza, Flagelo. Teatro social ecuatoriano, Colección Clásicos Ariel, 55. Guayaquil: Publicaciones Educativas Ariel.

Ferrero Bonzón, Magali. 1975. Barro de la sierra: semilla y fuente temática de la narrativa de Jorge Icaza. Disertación de grado para la obtención del título de Doctora en Filosofía. University of Florida, 246 + viii. http://ufdc.ufl.edu/UF00098301.

Icaza, Jorge. s. f. [1972]. Flagelo. En Teatro social ecuatoriano, Colección Clásicos Ariel, 55. Guayaquil: Publicaciones Educativas Ariel.

–––. Teatro de Jorge Icaza. 2006. Quito: Libresa / Comisión Nacional Permanente de Conmemoraciones Cívicas.

Jaramillo Alvarado, Pío. 2009. El indio ecuatoriano. 9.ª ed., Colección Memoria de la Patria, prólogo, notas y cronología de María Auxiliadora Balladares. Quito: Ministerio de Educación del Ecuador.

Landázuri, Andrés. 2011. El legado Sangurima. La obra literaria de José de la Cuadra, Serie Estudios. Quito: Instituto Nacional de Patrimonio Cultural.

Luzuriaga, Gerardo. 2007. “El teatro ecuatoriano”. En Historia de las literaturas del Ecuador. Vol. 5. Literatura de la República 1925-1960 (primera parte), coordinado por Jorge Dávila Vázquez. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.

Mariátegui, José Carlos. 1963. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Amauta.

Ortega Caicedo, Alicia. 2011. “La novela en el período”. En Historia de las literaturas del Ecuador. Vol. 7. Literatura de la República 1960-2000 (primera parte), coordinado por Alicia Ortega Caicedo. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.

–––. 2013. “Jorge Icaza y Pablo Palacio: la escena ecuatoriana”. En Jorge Icaza, Pablo Palacio: vanguardia y modernidad, editado por Alicia Ortega Caicedo y Raúl Serrano Sánchez. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Doble Rostro Editores.

Paladines Escudero, Carlos. 1990. Sentido y trayectoria del pensamiento ecuatoriano, Nuestra América, 25. Ciudad de México: UNAM.

Proaño Arandi, Francisco. 2007. “La narrativa en el período”. En Historia de las literaturas del Ecuador. Vol. 5. Literatura de la República 1925-1960 (primera parte), coordinado por Jorge Dávila Vázquez. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.

Robles, Humberto E. 2006. La noción de vanguardia en el Ecuador. Recepción, trayectoria y documentos (1918-1934). Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.

Rodríguez Castelo, Hernán. 1970. “Jorge Icaza por él mismo”. Entrevistado de Hernán Rodríguez Castelo. El Tiempo, 6 de septiembre.

–––. s. f. [1972]. “Teatro ecuatoriano III. Desde los años 30 hasta los años 50 y teatro social”, prólogo a Teatro social ecuatoriano, Clásicos Ariel, 55. Guayaquil: Publicaciones Educativas Ariel.

Vallejo Aristizábal, Patricio. s. f. [2010]. La niebla y la montaña. Tratado sobre el teatro ecuatoriano desde sus orígenes, Colección Histórica, 31. Quito: Banco Central del Ecuador.

–––. 2013. “El teatro de Jorge Icaza”. En Jorge Icaza, Pablo Palacio: vanguardia y modernidad, editado por Alicia Ortega Caicedo y Raúl Serrano Sánchez. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Doble Rostro Editores.

Published

2021-11-30

How to Cite

Landázuri, A. (2021). Flagelo: mask and denunciation The Indigenist Theater of Jorge Icaza. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (50), 81–102. https://doi.org/10.32719/13900102.2021.50.4
Métricas alternativas