The Cultural Geography of Luis A. Martínez: .Spaces and Identity
DOI:
https://doi.org/10.32719/13900102.2021.49.2Keywords:
Ecuador, novel, Costa, landscape, Luis A. Martínez, costumbrismo, identity, romanticismAbstract
With the novel A la Costa (1904) by Luis A. Martínez, the Coastal space enters the Ecuadorian narrative. The relationship between geography and literature attests, here, to a unique cultural appropriation of coastal nature, which is transformed by the narrator’s numerous and detailed descriptions into space-values. The author studies the modalities by which spaces and landscapes are treated, between realism, costumbrismo and herderian romanticism, in order to understand the values assumed by coastal spaces; values that are not only economic, political or ideological, but also identitary and even spiritual. We observe how they gradually shape a genius that refers to a particular Volkgeist for the cultural panorama of the time, for having a sublime dimension, which also, incidentally characterizes the pictorial production of Martínez as a landscape painter.
Downloads
References
Anderson, Benedict. 2002. L’imaginaire national. Réflexions sur l’origine et l’essor du nationalisme. París: La Découverte.Balibar, Etienne, e Immanuel Wallerstein. 1988.
Race, classe, nation, les identités ambigües. París: La Découverte.Chiriboga, Manuel, y Renato Piccino. 1985. La producción campesina cacaotera: problemas y perspectivas. Quito: CAAP / CECC.
Deler, Jean-Pierre. 1981. Genèse de l’espace équatorien. París: Institut Français d’Etudes Andines, Editions ADPF.
Febres Cordero, Francisco. 2004. “Tres pintores que escribían”. El Universo. 5 de septiembre.
Lévy, Jacques, y Michel Lussault. 2003. Dictionnaire de la géographie et de l’espace des sociétés. París: Belin.
Martínez, Luis A. 1898. “La pintura de paisaje en el Ecuador”. Revista de Quito 1 (12): 385-94.
–––. 1904. A la Costa. Versión electrónica, la Biblioteca Virtual Universal. https://archive.org/details/ALaCostaLuisA.Martinez.
–––. 1994. Andinismo, Arte y Literatura. Quito: Abya-Yala / Agrupación Excur-sionista Nuevos Horizontes.
Puig Peñalosa, Xavier. 2015. “Una introducción a la recepción y adaptación de la estética romántica en el Ecuador decimonónico: la influencia de Herder y la estética romántica de lo sublime en la literatura y la pintura de paisaje”. Estu-dios de filosofia (52): 161-80. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/estudios_de_filosofia/article/view/25058/2070
Sinardet, Emmanuelle. 1998a. “El mito de París y la oligarquía cacaotera en Ecua-dor (1895-1925)”. Revista del Instituto de Historia Marítima XIII (23): 147-58.
–––. 1998b. “A la Costa de Luis A. Martínez: ¿La defensa de un proyecto liberal para Ecuador?”. Bulletin de l’IFEA 27 (2): 285-307.
–––. 2000. “Les figures paternelles dans A la Costa de Luis A. Martínez (1904): l’impossible construction de soi”. En L’image parentale dans la littérature de langue espagnole, editado por Amadeo López, 185-198. Nanterre: Université de Paris X-Nanterre.
–––. 2007. “La oligarquía liberal ecuatoriana y su representación: la Exposición Universal de 1900”. En Image et transmission des savoirs dans le monde ibéri-que et ibéro-américain, editado por Jean-Louis Guereña, 521-33. Tours: Pres-ses Universitaires François Rabelais.
Von Schiller, Friedrich. 2005. Du Sublime. Traduit de l’allemand par Adolphe Régnier. Arlés: Sulliver.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.