The world is wide and belongs to many: maladjustment of the feminine body in Latin American women writers’ travel narrative from the 21st century

Authors

  • Yanna Hadatty Mora Universidad Nacional Autónoma de México (Ciudad de México, México)

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2020.48.5

Keywords:

Ecuador, Chile, stories, travel, body feminine, women’s writing, chronicles, campus novel

Abstract

In the context of a discussion on the relations between gender, travel and writing, Yanna Hadatty suggests that for contemporary Latin American women authors (born between the 1960s and 1970s), the journey undertaken for personal exploration within a semi-autobiographical framework appears as a central theme. Based on a review of a number of novels published inthe course of this century, the author points out that in the 21st century, the representation of the female body, travelling and in disparity, appears as a constant in women’s writing. Hadatty devotes particular attention to the reading of Volverse Palestina (2013), a travel chronicle by Chilean Lina Meruane, and Body Time (2003), by Ecuadorian Gabriela Alemán, read as a feminist “campus novel”.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afanador, Luis Fernando. 2009. El nuevo cuento latinoamericano. Ciudad de México: Norma.

Alemán, Gabriela. 2012. Body Time. Quito: Euterpe.

–––. 2013. Poso Wells. Santiago de Cuba: Oriente.

–––. 2014. La muerte silba un blues. Bogotá: Literatura Random House.

Almada, Selva. 2015. Chicas muertas. Ciudad de México: Random House.

Bacchetta, Marine. 2016. “Novela de autoformación y feminismo: la voz de Guadalupe Nettel en El cuerpo en que nací”. Trabajo fin de máster, Universidad de Sevilla, Sevilla.

Barrientos, Mónica. 2015. “La fisura del espacio y la toxicidad de los cuerpos: El Contagio de Guadalupe Santa Cruz y Fruta podrida de Lina Meruane”. Chasqui. Revista de Literatura Latinoamericana 44 (1): 91-103.

Braidotti, Rosi. 2004. “El sujeto en el feminismo”. En Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Barcelona: Gedisa.

Brooksbank Jones, Anny, y Catherine Davies. 1996. Latin American Women’s Writing. Feminist Readings in Theory and Crisis. Oxford: Clarendon Press.

Castro, Andrea, y Anna Forné. 2015. De nómades y migrantes. Desplazamientos en la literatura, el cine y el arte hispanoamericanos. Buenos Aires: Beatriz Viterbo Editora.

Castro-Klarén, Sara. 2003. Narrativa femenina en América Latina: prácticas y perspectivas teóricas/Latin American Women’s Narrative: Practices and Theoretical Perspectives. Col. Teoría y Crítica de la Cultura y Literatura, 24. Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert.

Corbatta, Jorgelina. 2002. Feminismo y escritura femenina en Latinoamérica. Buenos Aires: Corregidor.

De Man, Paul. 1971. “The Rhetoric of Blindness”. En Blindness and Insight: Essays in the Rhetoric of Contemporary Criticism. Minneapolis: University of Minnesota.

Duque, Alejandro. 2016. “Al decir que iba a Palestina, pensaba que estaba volviendo: Lina Meruane”, M’Sur. 14 de junio. http://msur.es/2016/06/14/meruane-lina/2/.

Fallas Arias, Teresa. 2016. “Fruta podrida: la reivindicación de la vida y de la muerte desde un cuerpo enfermo, desechado”. Revista humanidades (Universidad de Costa Rica) 6 (1): 1-30.

Fernández Bravo, Álvaro. 2018. “Entrevista. Lina Meruane. El peligroso sueño de la ciudad más santa”. Revista Ñ. Clarín. 29 de marzo. https://www.clarin.com/revista-enie/ideas/lina-meruane-peligroso-sueno-ciudad-santa_0_r1qcMn9qM.html.

Findeisen, Christopher. 2015. “Injuries of Class: Mass Education and the American Campus Novel”. PMLA (Publications of the Modern Language Association) 130 (2): 284-98.

Garramuño, Florencia. 2015. Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Gumucio, Rafael. 2017. “Tribuna libre. Herederos del boom: la bomba que todavía desnuda”. Babelia. 28 de julio. https://elpais.com/cultura/2017/07/26/babelia/1501084386_381208.html.

Hind, Emily. 2005. “El consumo textual y La cresta de Ilión de Cristina Rivera Garza”. Revista de Filología y Lingüística (Universidad de Costa Rica) XXXI (1): 23-50.

Kirkpatrick, Gwen. II semestre de 1998. “El feminismo en los tiempos del cólera”. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana XXI (42): 45-55.

Masiello, Francine. 1985. “Texto, ley, transgresión: especulación sobre la novela (feminista) de vanguardia”. Revista Iberoamericana. Julio-diciembre. http://revista-iberoamericana.pitt.edu/ojs/index.php/Iberoamericana/article/view/4114.

Mattalia, Sonia. 2003. Máscaras suele vestir. Pasión y revuelta: escrituras de mujeres en América Latina. Madrid: Iberoamericana / Vervuert.

Meruane, Lina. 2000. Cercada. Santiago de Chile: Cuarto Propio.

–––. 2007. Fruta podrida. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.

–––. 2013. Sangre en el ojo. Colección Bartleby, 4. San José de Costa Rica: Ediciones Lanzallamas.

–––. 2012. Volverse palestina. Ciudad de México: Literal Magazine / Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Mills, Sara. 1991. “Introduction”. En Discourses of Difference. An Analysis of Women’s Travel Writing and Colonialism. Londres: Routledge.

Montoya Juárez, Jesús, y Ángel Esteban. 2008. Entre lo local y lo global: la narrativa latinoamericana en el cambio de siglo (1990-2006). Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert.

Moretti, Franco. 2000. The Way of the World: The Bildungsroman in European Culture. Londres: Verso.

Nasser, Tahia Abdel. 2018. “Palestine and Latin America: Lina Meruane’s Volverse Palestina and Nathalie Handal’s La Estrella Invisible”. Journal of Postcolonial Writing 54 (2): 239-52.

Nettel, Guadalupe. 2011. El cuerpo en que nací. Ciudad de México: Anagrama.

–––. 2013. El huésped. Barcelona: Anagrama.

Noguerol, Francisca, María Ángeles Pérez, Ángel Esteban y Jesús Montoya Juárez. 2011. Literatura más allá de la nación: de lo centrípeto y lo centrífugo en la narrativa hispanoamericana del siglo XXI. Madrid / Frankfurt: Iberoamericana / Vervuert.

Ortiz Pacheco, Karina. I semestre de 2017. “El ente ‘extraoficial’: el papel de la investigadora y el mundo femenino en Body Time de Gabriela Alemán”. Revista Casa de la Cultura Ecuatoriana. Año LXIII. 27: 191-200.

Parassi, Emilia, y Susanna Regazzoni, coordinadoras. 2006. Mujeres en el umbral. La iniciación femenina en las escritoras hispánicas. Sevilla: Renacimiento Iluminaciones. Poniatowska, Elena. Julio-diciembre de 1985. “Marta Traba o el salto al vacío”.

Revista Iberoamericana. LI. 132-3: 883-97.

Pratt, Mary Louise. 2008. Imperial Eyes. Travel Writing and Transculturation. Londres: Routledge.

Richard, Nelly. 2007. Fracturas de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Riofrío, John D. “Río”. I semestre de 2010. “When the First World Becomes the Third: The Paradox of Collapsed Borders in Two Novels by Gabriela Alemán”. MELUS: Multi-Ethnic Literature in the U.S. 35. 1. Transgressing the Borders of America. https://muse.jhu.edu/article/378018. Acceso 30 de mayo de 2016.

Rodríguez, Yliana, y Mónica Szurmuk. 2016. The Cambridge History of Latin American Women’s Literature. Nueva York: Cambridge University Press.

Schor, Naomi. Summer 1999. “Blindness as metaphor”. A Journal of Feminist Cultural Studies 11 (2): 76-105.

Scott, Robert F. 2004. “It’s a Small World, After All: Assesing the Contemporary Campus Novel”. The Journal of the Midwest Modern Language Association: 81-7. Primavera. http://www.jstor.org/stable/1315380. Acceso 5 de julio de 2016.

Simpson, Melanie Catherine. 2007. “The Campus Novel a la española: Hispanism, Spanish Identity and Anglophone Academia”. En The Persistence of Difference: Mythologies of Essentialism, the Anglophone World and Modern Spanish Cultural Identity, 82-126. Tesis doctoral, Stony Brook University.

Williams, Jeffrey J. Otoño 2012. “The Rise of the Academic Novel”. American Literary History 24 (3): 561-89. https://muse.jhu.edu/article/484122.

Wolfenzon, Carolyn. 2017. “El fantasma que nos habita: El huésped y El cuerpo en que nací de Guadalupe Nettel”. Latin American Literary Review 44 (88). https://www.lalrp.net/articles/abstract/10.26824/lalr.23/.

Zheng, Nan. Noviembre 2017. “La intimidad transgresora en la ficción de Costamagna, Fernández, Jeftanovic, Maturana y Meruane. ¿Podemos hablar de una nueva generación literaria?”. Revista Chilena de Literatura 96: 351-65.

Published

2020-10-12

How to Cite

Hadatty Mora, Y. (2020). The world is wide and belongs to many: maladjustment of the feminine body in Latin American women writers’ travel narrative from the 21st century. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (48), 66–90. https://doi.org/10.32719/13900102.2020.48.5
Métricas alternativas