Notes on Ecuadorian Pirandellism

Authors

  • Carlos Burgos Jara University of San Diego, USA / Universidad Complutense de Madrid, España

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2020.47.3

Keywords:

Joaquín Gallegos Lara, Humberto Salvador, Pablo Palacio, Ecuador, Pirandellism, avant-garde, social realism, marxism

Abstract

The present text aims to revisit an old controversy surrounding national literature: the confrontation between Joaquín Gallegos Lara and Humberto Salvador over the book En la ciudad he perdido una novela. Gallegos Lara writes a negative review about Salvador and accuses him of “pirandellism”. That is: of limiting himself to reproduce Pirandello’s method in his novel. Tracing that which lies behind this notion is interesting. First of all, due to the fact that the category challenges the radical position that had traditionally been attributed to Gallegos (aclear-cut rejection of experimental narrative, and a staunch defense of social realism). And, secondly, because this notion, unlike others, transmits the tense space and sharp disputes at the heart of Ecuadorian cultural circles in the late twenties and early thirties of the past century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, Carlos. 1998. The Burden of Modernity: The Rhetoric of Cultural Discourse in Spanish America. Oxford: Oxford University Press.
Burger, Peter. 1987. Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península.
Coronado, Jorge. 2009. The Andes Imagined. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.
Dávila Vázquez, Jorge. 1987. “Tal era su iluminado alucinamiento”. En Recopilación de textos sobre Pablo Palacio, editado por Miguel Donoso Pareja. La Habana: Casa de las Américas.
Deleuze, Gilles. 1994. Difference and Repetition. Nueva York: Columbia University Press.
Donoso Pareja, Miguel. 1985. Los grandes de la década del 30. Quito: El Conejo.
Fernández, María del Carmen. 1991. El realismo abierto de Pablo Palacio en la encrucijada de los 30. Quito: Libri Mundi.
Gallegos Lara, Joaquín. 2006. “El cemento de Fedor Galdkov”. En La noción de vanguardia en el Ecuador, editado por Humberto E. Robles. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.
–––. 2006. “El pirandelismo en el Ecuador”. En La noción de vanguardia en el Ecuador, editado por Humberto Robles. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.
–––. 2006. “Vanguardismo y comunismo en literatura”. En La noción de vanguardia en el Ecuador, editado por Humberto E. Robles. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.
–––. 2007. Obras selectas. Guayaquil: Ediciones Municipalidad de Guayaquil.
Gallo, Rubén. 2005. Mexican modernity: the avant-garde and the technological revolution. Cambridge: MIT Press.
Gramsci, Antonio. 1967. Cultura y literatura. Madrid: Península.
Mariátegui, José Carlos. 1950. El alma matinal. Lima: Amauta.
–––. 1972. Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana, editado por Aníbal Quijano. Lima: Amauta.
Palacio, Pablo. 2006. “Carta a Carlos Manuel Espinoza”. En La noción de vanguardia en el Ecuador, editado por Humberto E. Robles. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador / Corporación Editora Nacional.
Pareja Diezcanseco, Alfredo. 1959. El aire y los recuerdos. Buenos Aires: Losada.
Rama, Ángel. 2007. La transculturación narrativa en América Latina. Buenos Aires: El Andariego.
Rojas, Ángel F. 1948. La novela ecuatoriana. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Salvador, Humberto. 1994. La navaja y otros cuentos. Quito: Libresa.
Santiago, Silvano. 2001. The Space In-Between. Durham: Duke University Press.

Published

2020-05-20

How to Cite

Burgos Jara, C. (2020). Notes on Ecuadorian Pirandellism. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (47), 53–67. https://doi.org/10.32719/13900102.2020.47.3
Métricas alternativas