El sol bajo las patas de los caballos: Representation and critique of Spanish colonization as a metaphor and symbol of other conquests
DOI:
https://doi.org/10.32719/13900102.2016.39.8Keywords:
Jorgenrique Adoum, Ecuador, colonization, theater, critique, conquestAbstract
Under the theoretical parameters that history should be used to criticize the present and propose a change in a society, Jorgenrique Adoum presents in El sol bajo las patas de los caballos a paragon between the Spanish conquest and the political expansion of the most powerful countries over the weakest. Faced with the fact of this imposition, the resistance of the peoples, warned in the character of Rumiñahui, is an important element that marks the work. Adoum resorts to the elements of documentary and historical theater to show the aims that motivate both the Spanish conquerors and the new colonizers to speed up their presence on the continent. In the case of the former, the desperate desire for wealth and fame expressed by Pizarro stands out in order to become the lineage of the conqueror, while, for the latter, the reasons are related to the various natural minerals offered by Latin American lands.
Downloads
References
Adoum, Jorge Enrique. Ecuador: señas particulares. Quito: Eskeletra, 2000.
Adoum, Jorge Enrique. “Entrevista en dos tiempos”, con Carlos Calderón Chico. Guayaquil: Editorial Universitaria, 1988.
Adoum, Jorge Enrique. La subida a los infiernos (1976) y El sol bajo las patas de los caballos (1975). Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1981.
Adoum, Jorge Enrique. Los cuadernos de la tierra. 4 vols. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana, 1963.
Adoum, Jorge Enrique. ... no son todos los que están. Barcelona: Seix Barral, 1979.
Adoum, Jorge Enrique. “Relato del extranjero”. Poesía, Ateneo Ecuatoriano 6 (Quito, 1955).
Adoum, Jorge Enrique. Sin ambages: textos y contextos. Quito: Planeta, 1989.
Acosta, Luis. El drama documental alemán. Salamanca: Universidad, 1982.
Bravo-Elizondo, Pedro. “El teatro hispanoamericano de crítica social”. Madrid: Colección Nova Scholar, 1975.
Brecht, Bertolt. Escritos sobre teatro. Barcelona: Alba Editorial, 2004.
Buero Vallejo, Antonio. “Poesía narrativa, ensayos y artículos II”. En Obra completa. Edición crítica de Luis Iglesias Fijó y Mariano de Paco. Madrid: Escapa Calpe, 1994.
Doll, Eileen J. El papel del artista en la dramaturgia de Jerónimo López Mozo: Juegos temporales e intermediales. Madrid: Iberoamericana-Vervuert, 2008.
Estrella, Ulises, y Grupo Ollantay (creación colectiva). “S+S = 41 sobre la dominación petrolera y la guerra de 1941”, n.º 22 (octubre-diciembre 1974).
Garzón Céspedes, Francisco, comp. “El teatro latinoamericano de creación colectiva”. La Habana: Casa de las Américas, 1978.
Halsey, Martha T. “Teatro histórico y visión dialéctica: algunas obras dramáticas de la postguerra española”. En Teatro, sociedad y política en la España del siglo XX, coordinado por Ma. Francisca Vilches de Frutos. Madrid: Fundación García Lorca, 1996.
Rodríguez Méndez, José Ma. “Mi teatro historicista (la interpretación histórica en el teatro)”. En Teatro histórico (1975-1998): textos y representaciones, editado por José Romera Castillo y Francisco Gutiérrez Carbajo. Actas del VIII Seminario Internacional del Instituto de Semiótica Literaria, Teatral y Nuevas Tecnologías de la UNED. Cuenca: UIMP, 25-28 de junio de 1998.