The archive that does not stop... Writing and repetition in La pasión según G. H. by Clarice Lispector

Authors

  • Celiner Ascanio Universidad Andina Simón Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2015.38.8

Keywords:

Writing, repetition, archive, experience, Clarice Lispector, Brazil

Abstract

A certain type of writing seems to contain within itself the need to “repeat” the occurrence of experience. However, the repetition that involves the occurrence contains an impossibility: to return to that something lived and, in this sense, to represent it. Paradoxically, it is in the language, and very particularly in the writing, where that power that entails repetition is glimpsed as an echo of the impossibility of its registration. That area of repetition that does not include meaning, is inscribed as a footprint through a writing that, although it does not represent, lets read a multiplicity of meanings that refers to a certain negativity, that is, that allows us to approach, in a failed way, to what is not seen. The purpose of this essay is to read in La pasión según G.H. (1964), by Clarice Lispector, the scriptural possibilities that speak of an experience that cannot be represented and that, despite this, is manifested through the traces of the Real that writing allows.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Celiner Ascanio, Universidad Andina Simón Bolívar

Venezolana. Doctoranda del Programa en Literatura Latinoamericana de la Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador (2015-2020), magíster en Literatura Latinoamericana por la Universidad Simón Bolívar
(Caracas, 2011) y Licenciada en Letras por la Universidad Central de Venezuela (Caracas, 2001). Ha sido profesora del área de Lengua y literatura de la Universidad Nacional Abierta (Valencia, Venezuela, 2005-2014), la Universidad Simón Bolívar (2014-2015) y actualmente se desempeña como profesora del área en la Universidad de las Américas (Quito). Es miembro del Comité Asesor e Investigadora del Centro de Investigaciones Críticas y Socioculturales (CICS-USB). Ha escrito diversos textos relacionados con sus líneas de investigación: narrativas del siglo XX, representaciones de la delincuencia en Venezuela, políticas del discurso en Venezuela y escritura y alteridad; entre ellos: “Del discurso a los cuerpos: Anotaciones sobre biolingüística a propósito del caso venezolano”, “En estallido: Los cuerpos fragmentados de la Venezuela contemporánea”, “Palabra clausurada, palabra abierta. Publicaciones literarias de pacientes psiquiátricos en Venezuela (siglo XX)”. 

References

Bajtín, Mijaíl. Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI, 1990.

Barthes, Roland. El grado cero de la escritura. Argentina: Siglo XXI, 2003.

Deleuze, Gilles. Diferencia y repetición. Buenos Aires: Amorrortu, 2002.

Deleuze, Gilles, y Félix Guattari. Crítica y clínica. Barcelona: Anagrama, 1996.

Deleuze, Gilles, y Félix Guattari. Kafka por una literatura menor. México: Ediciones Era, 2008.

Garramuño, Florencia. La experiencia opaca: literatura y desencanto. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2009.

Lispector, Clarice. La pasión según G. H. Caracas: Fundarte [1964], 2014.

Published

2015-12-23

How to Cite

Ascanio, C. . (2015). The archive that does not stop. Writing and repetition in La pasión según G. H. by Clarice Lispector. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (38), 129–139. https://doi.org/10.32719/13900102.2015.38.8

Issue

Section

Criticism
Métricas alternativas