Lineage, territory and image in Ramal by Cynthia Rimsky

Authors

  • Daniela Alcívar Bellolio Universidad de Buenos Aires, Argentina

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2018.44.7

Keywords:

Chile, Cynthia Rimsky, landscape, image, lineage, narrative

Abstract

This paper analyzes the novel Ramal (2011), by Cynthia Rimsky, searching for the particular relationships between space and image. On the one hand, the material characteristics of photographic images in the novel are analyzed to understand how they dialogue with, and intervene in, the configuration of the verbal narration and its particular tones and operations of display and invisibility. On the other hand, landscape is thought of as a fundamental device for the narrative policy of the novel. The main object of this article is the articulation developed by these two devices in order to generate an ambiguous and problematic characterization of the protagonist’s genealogy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daniela Alcívar Bellolio, Universidad de Buenos Aires, Argentina

Daniela Alcívar Bellolio. Ecuatoriana. Escritora, editora, crítica literaria e investigadora académica. Candidata a doctora por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, becaria doctoral de CONICET y del Instituto de Literatura Hispanoamericana (ILH-UBA-Argentina). Becaria del Fondo Nacional de las Artes (FNA-Argentina). Investiga las modulaciones del paisaje y la imagen como dispositivos narrativos en la obra de escritores argentinos y latinoamericanos de los siglos XX y XXI. Ha publicado artículos académicos en revistas especializadas de Argentina, Colombia, España, Alemania, Italia, Estados Unidos y Ecuador. Editora general en Editorial Turbina. Miembro del Comité Editorial de la revista Sycorax (http://proyectosycorax.com). Es autora de los libros de ensayos Pararrayos. Paisajes, lecturas, memorias (Quito, Turbina, 2016) y El silencio de las imágenes (Quito, La caracola, 2017), del libro de relatos Para esta mañana diáfana (Quito, Ruido blanco, 2016; Valparaíso, Libros del cardo, 2018) y de la novela Siberia (Mención La Linares, Quito, Campaña de Lectura Eugenio Espejo, 2018; Premio Joaquín Gallegos Lara, 2018; Santa Cruz de Bolivia, Mantis narrativa, 2019). Vivió en Buenos Aires entre 2005 y 2017. Correo electrónico: ‹danielaabellolio@gmail.com›.

References

Barthes, Roland. 2005 [1980]. La cámara lúcida. Nota sobre la fotografía. Buenos Aires: Paidós.

Bazin, André. 2008 [1945]. ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Benjamin, Walter. 2015a. “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. En Estética de la imagen. Buenos Aires: La Marca.

Benjamin, Walter. 2015b. “Breve historia de la fotografía”. En Estética de la imagen. Buenos Aires: La Marca.

Deleuze, Gilles. 2005 [1985]. La imagen-tiempo. Buenos Aires: Paidós.

Jankélévitch, Vladimir. 2004. “Lo irrevocable”. En Pensar la muerte. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Krauss, Rosalind. 2002 [1990]. Lo fotográfico. Por una teoría de los desplazamientos. Barcelona: Gustavo Gili.

Pardo, José Luis. 1991. Sobre los espacios. Pintar, escribir, pensar. Barcelona: Ediciones del Serbal.

Rimsky, Cynthia. 2011. Ramal. Santiago de Chile: Fondo de Cultura Económica.

Wenders, Wim. 1988. “El estado de las cosas”. Medios revueltos. n.º 1 (Madrid). Disponible en ‹http://www.4shared.com/web/preview/pdf/JT8dfroG›.

Published

2022-06-15

How to Cite

Alcívar Bellolio, D. . (2022). Lineage, territory and image in Ramal by Cynthia Rimsky. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (44), 117–131. https://doi.org/10.32719/13900102.2018.44.7
Métricas alternativas