Disturbing certainties: Exile, bodyand fiction in the works of Margarita García Robayo

Authors

  • Karina Marín Lara Universidad de los Andes, Colombia

DOI:

https://doi.org/10.32719/13900102.2018.44.2

Keywords:

Margarita García Robayo, Colombian literature, women’s literature, body and literature, exile and literature

Abstract

The works of Margarita García Robayo (Cartagena de Indias, 1980) are characterized by a crude and ironic tone. To that extent, it seems the author has the intention of bringing the socially established into crisis by means of certain uncomfortable and disconcerting body images that reject society’s invariability condition. This essay proposes a reading of three of the author’s works, considering a dynamic and changing overlay between homeland and exile, body images that inhabit them, and a writing that can sometimes be self-referential, revealing her relationship with the body and, therefore, with memory.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Karina Marín Lara, Universidad de los Andes, Colombia

Karina Marín. Ecuatoriana. Doctora en Literatura por la Universidad de los Andes, Colombia y Magíster en Literatura por esa misma institución. Realizó estudios de Comunicación y Literatura en la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Su trabajo de investigación se concentra en la configuración del canon literario ecuatoriano y latinoamericano y en su problematización desde los estudios del cuerpo, de la discapacidad y de la imagen. Es responsable de la selección de poesía ecuatoriana de la antología Perú-Ecuador 1998/2008, y sus textos de reflexión han sido publicados en revistas y libros de Ecuador, Colombia y Estados Unidos. Es co-curadora de la muestra “Cuerpos que (se)miran: nuevas representaciones de la discapacidad” (2017). Integra el grupo de investigación académica de Estudios Comparados de Artes (Universidad de los Andes, Colombia). Correo electrónico: ‹ks.marin87@uniandes.edu.co›.

References

Aguilera, Marvel. 2018. “Todos podemos ser monstruos si nos miramos bien de cerca”. Entrevista a Margarita García Robayo. Revista Kunst (enero). Disponible en ‹https://revistakunst.com/2018/01/08/margarita-garcia-robayo-todos-podemos-ser-monstruos-si-nos-miramos-bien-de-cerca›.

Belting, Hans. 2007. Antropología de la imagen. Buenos Aires: Katz Editores.

Didi-Huberman, George. 2014. Pueblos expuestos, pueblos figurantes. Buenos Aires: Manantial.

Eltit, Diamela. 2008. Signos vitales. Escritos sobre literatura, arte y política. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.

García Robayo, Margarita. 2014. Cosas peores. Bogotá: Alfaguara.

García Robayo, Margarita. 2015. Hasta que pase un huracán. Buenos Aires: Laguna Libros.

García Robayo, Margarita. 2017a. “Mar”. Revista Telar. n.º 18: 15-28.

García Robayo, Margarita. 2017b. Primera persona. Lima: Pesopluma.

García Robayo, Margarita. 2017c. Tiempo muerto. Bogotá: Alfaguara.

Hernández Hernández, Pablo. 2012. Imagen-palabra: lugar, sujeción y mirada en las artes visuales centroamericanas. Madrid: Iberoamericana-Vervuert.

Nancy, Jean-Luc. 2003. Corpus. Madrid: Arena Libros.

Published

2022-06-15

How to Cite

Marín Lara, K. . (2022). Disturbing certainties: Exile, bodyand fiction in the works of Margarita García Robayo. Kipus: Revista Andina De Letras Y Estudios Culturales, (44), 33–47. https://doi.org/10.32719/13900102.2018.44.2
Métricas alternativas