Metodologías para la reducción de xenofobia aplicadas en prácticas preprofesionales con comunidades juveniles venezolanas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32719/29536782.2024.1.5

Keywords:

social inclusion, human rights, social equality, education, university, communities, community participation, teaching practice

Abstract

This study analyzes methodologies for the reduction of xenophobia applied in pre-professional practices, mainly with Venezuelan youth communities, in the context of the actions implemented by the Universidad de las Artes de Guayaquil-Ecuador. Projects developed within the framework of subjects associated with community outreach are detailed, in which strategies based on participatory action research and with an inclusive approach are implemented, such as: Respiramos Inclusión and the School of Social and Community Leadership. These strategies enable actions in which students generate learning and contribute to the achievement of their own creative processes. Among the main results of the methodology
implemented, it should be noted that from 2019 to the present, the processes have been systematized in the publication of the book: ‘Pedagogies of the Arts and Humanities: Praxis, Research and Interculturality’. The transcendence of the projects described above can be seen in the ‘Oscar Arnulfo Romero’ Ibero-American Prize for Human Rights Education, where the project ‘Toolbox for non-formal education of the Network of Human Rights and Nature Defenders’ won the category B, NGOs, and civil society organizations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento. Retos y oportunidades de la migración venezolana en Ecuador. Washington DC: Banco Mundial, 2020. https://tinyurl.com/yhchpywm.

Bermeo, María José, y Diana Rodríguez. Respiramos inclusión en espacios educativos: Propuesta metodológica para educadores. Quito: DPE / ACNUR, 2015. https://tinyurl.com/5n86e7ym.

CDH. “Comunidades de paz resisten entre la precariedad y la violencia”. Comité Permanente por la Defensa de los Derechos Humanos. 30 de octubre de 2022. https://tinyurl.com/bd9x7yus.

—. Informe CDH 2021: Panorama de los derechos humanos. Guayaquil: CDH, 2021. https://tinyurl.com/4myv3pec.

Cuéllar, Roberto. “Acceso a la justicia con inclusión: Un compromiso permanente”. Revista IIDH 50 (2009): 29-50. https://tinyurl.com/4mhctwpw.

Ecuador Consejo de Educación Superior. RPC-SE-08- No.023-2022. 27 de julio de 2022. https://tinyurl.com/mrxtxj59.

Ecuador DPE. Resolución n.° 036-DPE-CGAJ-2019. 23 de noviembre de 2019. https://tinyurl.com/4skt3hvp.

Ecuador Ministerio de Relaciones Exteriores y Movilidad Humana. Plan Nacional de Movilidad Humana. Quito: Ministerio de Relaciones Exteriores y Movilidad Humana, 2018. https://tinyurl.com/2p8ytm7c.

Gento, Samuel. “Requisitos para una inclusión de calidad en el tratamiento educativo de la diversidad”. Bordón. Revista de Pedagogía 59, n.° 4 (2007): 581-95. https://tinyurl.com/5t4z2mz8.

Ibáñez, Nolfa, Florencia Barrientos, Teresa Delgado, Ana Figueroa y Gladys Geisse. “Las emociones en el aula y la calidad de la educación”. Pensamiento Educativo 35, n.° 2 (2004): 292-310. https://tinyurl.com/35mbyadz.

Ibercultura Viva. “‘Vinculación comunitaria’: Un espacio de formación para los participantes del Banco de Saberes y Buenas Prácticas del Espacio Cultural Iberoamericano”. Ibercultura Viva, 26 de junio de 2023. https://tinyurl.com/42uwxtp6.

López Torrijo, Manuel. “Inclusión educativa de alumnos con discapacidades graves y permanentes. Análisis de un modelo: La Comunidad Valenciana”. Revista Española de Educación Comparada 24 (2014): 223-45. https://tinyurl.com/4nvjtt2d. DOI: https://doi.org/10.5944/reec..2014.13581

R4V. “Plan de respuesta para refugiados y migrantes de Venezuela”. R4V. Accedido 6 de marzo de 2024,. https://tinyurl.com/5xmt9sue.

Suárez, Janina, y Jorge Tigrero. “Iniciativas pedagógicas en artes para vinculación con la comunidad en época de pandemia”. En Pedagogías de las artes y humanidades: Praxis, investigación e interculturalidad, compilado por Patricia Pauta y Luis D’Aubeterre, 411-9. Azogues, EC: UNAE, 2022.

Torres, Rosa. Itinerarios por la educación latinoamericana: Cuaderno de viajes. Buenos Aires: Paidós, 2000.

Washima, María Elena, y José Narváez. “Laboratorio de Aproximación Diagnóstica: Espacio creativo-articulador entre práctica preprofesional y modelo pedagógico UNAE”. En Pedagogías de las artes y humanidades: Praxis, investigación e interculturalidad, compilado por Patricia Pauta y Luis D’Aubeterre, 103-12. Azogues, EC: UNAE, 2022.

Zabalza, Miguel. “Ser profesor universitario hoy”. La Cuestión Universitaria 5 (2016): 68-80. https://tinyurl.com/35kz9hjb.

Published

2024-04-12

How to Cite

Suárez Pinzón, J. F. ., & Tigrero Vaca, J. W. (2024). Metodologías para la reducción de xenofobia aplicadas en prácticas preprofesionales con comunidades juveniles venezolanas. Andares: Revista De Derechos Humanos Y De La Naturaleza, (5), 54–61. https://doi.org/10.32719/29536782.2024.1.5
Métricas alternativas