Michael Handelsman: reader of Benjamín Carrión
DOI:
https://doi.org/10.32719/13900102.2019.45.6Keywords:
Benjamín Carrión, Michael Handelsman, critique, essay, Ecuador, literature, culture, EcuadorianistsAbstract
This text examines the critical approaches and perspectives developed by American scholar Michael Handelsman with respect to the works and thought of Ecuadorian critic and essayist Benjamín Carrión, one of the most outstanding hermeneutists in the Generation of the Thirties and the Guayaquil Group in Ecuador during the past century. Handelsman has performed a broad and exhaustive study of Carrión’s works, including his vast and complex correspondence, without leaving aside the correct critical assumptions and statements that said works, as Carrión’s thought and political action, demand.
Downloads
References
Carrión, Benjamín. 1956. Santa Gabriela Mistral. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Carrión, Benjamín. 1958. El nuevo relato ecuatoriano. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Grijalva, Juan Carlos, y Michael Handelsman, ed. 2014. De Atahuallpa a Cuauhtémoc: los nacionalismos culturales de Benjamín Carrión y José Vasconcelos. Pittsburgh: Instituto Internacional de Literatura Iberoamericana/Museo de la Ciudad de Quito.
Handelsman, Michael. 1991. Ideario de Benjamín Carrión. Quito: Planeta.
Handelsman, Michael. 2005. “Benjamín Carrión entre la modernidad y la posmodernidad”. Re/incidencias (Centro Cultural Benjamín Carrión, Quito), n.º 3 (diciembre).
Moreano, Alejandro. 1980. “Benjamín Carrión: el desarrollo y la crisis del pensamiento democrático”. Argumentos (Quito) n.º 1 (agosto): 23-34.
Paz, Octavio. 1988 [1967]. Corriente alterna. México: Siglo XXI Editores.
Serrano Sánchez, Raúl. 2010. “Benjamín Carrión: metáforas de la memoria”. En Plan del Ecuador. Quito: Ministerio de Educación.
Tinajero, Fernando. 1986. Aproximaciones y distancias. Quito: Planeta.
Tinajero, Fernando. 2016. El siglo de Carrión. Quito: Casa de la Cultura Ecuatoriana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.